„Националната агенция за оценяване и акредитация не си върши работата добре, защото е сложно и бюрократично обвързана с министъра и законите“, заяви пред Bulgaria On Air психологът Георги Янков, завършил магистратура в СУ „Св. Климент Охридски“ и в Градския университет в Ню Йорк, САЩ.
По думите му настоящото оценяване на висшите учебни заведения не е адекватно.
Според него е необходима смяна и на акредитационния съвет към агенцията, защото е съставен основно от хора, които нямат идея какви са тенденциите в развитието на образованието на Запад.
„В чуждите университети обучението става все по-интензивно. Те отделят повече време за самоподготовката на студентите, а не както в България с лекциите, които всеки записва, научава и след това се явява на един изпит. В САЩ, например, семестрите са по 12 седмици, а през това време има и междинни изпити“, коментира Янков.
Предложението му е „държавата да плаща процент (60%-70%) от обучението за висшисти, а останалите средства да идват от бизнеса, а самите университети ще се състезават за тях. По този начин самите ВУЗ-ове ще се окрупнят и ще разберат, че заедно ще са по-печеливши“.
„Съотношението обаче между брой университети и студенти в страната не е по-различно от останалите страни, но качеството е много по-ниско“, категоричен беше той.
„Необходими са реформи, но от образователното министерство не могат да направят тази крачка“, твърди Янков. Според него парите, които са налице за висшето образование, колкото и да са малко, не се използват ефективно. „Има специалности, които се изучават много, а нямат общо с икономическата реалност“, твърди психологът.
„Ролята на държавата е да създава конкурентна среда. Тя обаче няма образователна политика. Не се вниква в същността и нуждите на икономиката. Когато не се знае какви кадри трябва да се обучат, няма как да се налеят повече пари в системата“, каза още той.
Около 70% от завършилите висшето си образование не работят по специалността си, а 40% от учащите искат да я сменят по време на обучението си, констатира още Янков.