В първите месеци на годината не се наблюдава осезаема разлика на обема на чуждите инвестиции спрямо 2012 година, коментира в ефира на Bulgaria On Air изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов.
Той обясни, че според предварителните данни на БНБ направените вложения до края на април са около 410 милиона евро, а през 2012 година са били 407 милиона евро. Ревизираните данни за същия период на миналата година, които са готови около шест месеца след предварителните, показват, че инвестициите са били над 1 милиард евро.
В този смисъл информацията, че има спад от над 60% в направените вложения от чужди компании за началото на 2013 година не е точна, обясни Стефанов. Той подчерта, че от началото на тази година няма значително повече фирми, които да инвестират у нас. „Няма и значителен отлив на капитали“, обясни директорът на Българската агенция за инвестициите.
По думите на Стефанов протестите от последните дни ще имат положителен ефект за страната в дългосрочен план. Неговата прогноза е, че до края на тази година чуждите инвестиции ще бъдат между 1,5 и 2 млрд. евро.
„Те са показателни за зараждането на едно гражданско общество, което според мен трябваше да се случи отдавна. Показателни са и за желанието за диалог между обществото и политиците“, коментира Стефанов. Той обясни, че когато избират между 10 страни, инвеститорите се интересуват основно от макроикономическите показателни. На един по-късен етап, когато изборът вече е между две -три държави, се отчитат и политическите фактори.
Стефанов подчерта още, че случващото се у нас не е изключение и редица държави, сред които и Япония, са минали през смяна на правителства преди изтичане на редовния мандат на управляващите.
„Разбира се, един продължителен период на смяна на правителства не е добър вариант за страната. Естествено евентуални промени на данъчната политика няма да бъдат приети добре от компаниите. Политическата нестабилност у нас в момента се отразява по-скоро от местните инвеститори, някои от които отлагат решения за влагане на средства“, коментира Стефанов.
Чрез активен маркетинг инвестициите в страната могат да бъдат увеличени, смята директорът на Българската агенция за инвестиции.