Най-често проблеми при обществените поръчки се наблюдават при общините, когато са възложители. В 70% от случаите на нарушения проблемът е в подготвителния етап. Като стойност обаче най-много са нарушенията в обществените поръчки при големите инфраструктурни проекти и с тях най-много се ощетява данъкоплатецът, каза Явор Алексиев от Института за пазарна икономика в ефира на Bulgaria On Air.
Някои от общините имат ограничен персонал и е невъзможно да се проведе нормално поръчката, при други обаче проблемът не е в компетентността, а неспазване на вече заложени правила, каза Алексиев.
Изискванията, които се налагат още в началото често са спорни, защото се вписват критерии, заради които голяма част от фирмите отпадат, смята Алексиев. „Ако изкуствено се завиши изискваният оборот за една година, се занижава изкуствено и броят на участниците“, допълни икономистът. Според него има методики за предотвратяване на тръжните манипулации, но те не се спазват.
Проектът за електронни поръчки също няма да допринесе за предотвратяване на порочните практики, защото ако нарушението е в подготвителната фаза, дори след това всичко да е прозрачно, както е с електронния вариант, нарушението остава, каза икономистът.
Голяма част от фирмите на българския пазар отказват да участват в обществените поръчки, защото знаят, че има изкуствено завишени критерии и сделки, а подготовката за участие отнема време и ресурси, коментира Явор Алексиев.
Според него обаче не е възможно всяка обществена поръчка да минава предварителен контрол в началната фаза, защото ще се забави във времето.
По думите му е необходима и структурна промяна, защото много от поръчките започват в една администрация и завършват в друга, както и работеща съдебна система, защото досега няма показателни присъди за нарушители, които да ограничават незаконните действия в поръчките занапред.