Идеята за въвеждане на необлагаем минимум сама по себе си не е лоша, коментира в ефира на Bulgaria On Air икономистът и преподавател в Нов български университет Емил Калчев. Той обясни, че предложението няма да е добро за малкия и среден бизнес, ако ставката има допълнителни степени. При този вариант малките компании ще плащат повече, ако имат по-високи приходи.
„Най-добрият вариант е да се въведе необлагаем минимум без допълнителни стъпки. Но това означава и увеличение на ставката до най-малко 15%”, коментира Калчев. Той допълни, че в "момента в България действа един нормален пропорционален данък с няколко степени". Важният въпрос за инвеститорите е каква е данъчната рамка, уточни икономистът.
Според заместник-главния редактор на вестник „Банкер” Петър Илиев въвеждането на необлагаем минимум няма да има особено влияние върху бюджета. „Ако ставката бъде фиксирана на 450 лева, ще засегне около 1 милион души. Лично за тях ефектът ще е голям. Приходите в хазната обаче, ще са в рамките на няколко десетки милиона лева”, заяви заместник-главният редактор на вестник „Банкер”.
И според Емил Калчев увеличението на данъците не крие голям резерв за повишаване на държавните приходи. По думите му „резерв има в събираемостта на данъците. Там обаче традиционно се поставят въпроси, които не намират решение, но имат връзка със състоянието на хазната. А именно- справяне с контрабандата, с дейността на монополите”. По думите на Петър Илиев „тези твърди структури функционират чрез държавата и именно тя може да ги принуди да осигурят повече средства в бюджета”.
Друг резерв за икономиката и за стабилизиране на публичните финанси са европейските средства, коментира Калчев.
„През последната година имаме усвоени около 2,5 милиарда лева, което е сравнително малко по отношение на бюджетната рамка. При инфраструктурните проекти, напротив - имаме прекалено висока усвояемост. В този смисъл, ако има политическа воля, може да има успехи по тази линия”, коментира икономистът.
Според Петър Илиев избраната инфраструктурната стратегия за привличане на европейски средства от последните управляващи не е била добра. Той даде за пример, че ако с „3 милиона лева за изграждане на магистрала се ангажират 300 души, със същите пари за ремонт на второкласни и третокласни пътища ще се привличат хиляда души”. По думите му инвестициите в пътища имат смисъл, когато има ефекти върху икономиката чрез създаване на работни места.
Решението за икономиката не е създаването на изкуствени работни места, коментира Калчев. Той отхвърли и идеята за търсене на външен кредит за подобряване на състоянието на икономиката. „По-добре е да се търсят вътрешни източници-чрез съкращаване на администрацията, чрез довършване на приватизацията на държавните предприятия и други. Нещо повече, през последните четири години България е задлъжняла с четири милиарда повече – вътрешен и външен дълг. Ако продължаваме така, може да стигнем словенския сценарий”, обясни икономистът.
Той допълни, че и в публичните финанси, и в банковата система има проблеми, но в никакъв случай не става дума за криза. Същото е и в политиката. „След сформирането на правителство предстои много работа, която трябва да е насочена към структурни реформи. Финансовата стабилност е важна. Проблемът е защо в рамките на тази финансова стабилност, българската икономика не показа способност да произвежда, да изнася. Но ако новото правителство насочи усилията си в тази посока ще имаме повод за оптимизъм”, обобщи Калчев.
преди 11 години Очаквам скоро да прочета, че ще приемем лошо построените пътища като антикризисна мярка. И че трябва да строим много, много лошо построени пътища с мноооого големи дупки и така ще отворим Мноооого работни места. Целта на големите дупки е да се трошат колите възможно най-често, та да има работа и за автосервизите. Сега сядам на чертожната маса и ще изобретявам асвалтополагаща машина, която ще полага асвалта заедно с дупките, за да не се губи време да ги чакаме да се образуват сами. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Жалко,че немога да ти сложа повече от 1 плюс .. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И аз се съгласявам. Това за инвестициите го написах по- скоро като пожелание, отколкото като прогноза. Също съм по- скоро скептично-реалистично настроен. Проблем пред ПЧИ няма да са толкова повишаващите се заплати (те и не са толкова повишаващи се), колкото слабата съдебна система, непредвидимата политическа среда (и висок риск) и нещо, което упорито се премълчава - дълбоките структурни проблеми в образованието. Дори в IT сектора, където заплащането е много над средното за България, разходите за труд са все още значително по- ниски от тези в Западна Европа, САЩ, че и Азия. Батакът в образованието, обаче, води дотам, че дори някой да иска да инвестира тук, то може да няма достатъчно подготвени кадри. Този процес се наблюдава с пълна сила в малките и средните градове, където се е заформила страшна спирала надолу. Проблемът се отразява и на безработицата, която според мен, дори при ръст на икономиката няма да върне предишните си нива, поради сериозните структурни разминавания. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Процеса може да е двустранен, стига да е постоянен. Т.е. днес строим пътища, утре ги ремонтираме. Пътищата се износват и трябва да се ремонтират. Работните места остават, защото пътищата за ремонт СА МНОГО. Единствения проблем е .... няма пари. Защо няма пари? Защото няма приоритети. Или по точно има сбъркани приоритети. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Иначе необлагаемия минимум, е силен ляв инструмент, за печалба на временна подкрепа от общество от ниско образовани хора, като им ликвидира и малкото желание да подобрят положението си. Това важи за опредена група малцинствени граждани, към които се присъединяват все повече от останалите граждани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години За повечето съм напълно съгласен с теб, обаче чужди инвестиции няма да има. Защо ли? Корупцията е голям проблем, но не е единствен. Тенденцията за покачване на средната раб. заплата, не вика инвеститори. Нека да не се заблуждаваме, инвеститорите освен ниски данъци искат и ниски заплати. До някое време, ще са тук, но после когато някое правителство реши, че е време да настигнем Западна европа по доходи и ще излетят от тук. Не, че не искам да се увеличават заплатите, даже напротив, но имам наблюдения върху някои инвеститори... А колкото до съпътстващите технологии.. Много хубаво нещо, но всяка година технологиите правят работните места за хора все по-малко, особено за ниско квалифицираните такива. В интерес на истината сме със закопчани и извити ръце в момента. Дори да имаме някакъв път за бягство той, ще е доста труден и много болезнен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години т.е. според петър илиев строим пътища за да създаваме работни места, а не за да имаме свястна инфраструктура - егати тъпотията !!! добре, че не си купувам отдавна в-к "банкер" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Намалението на прихода от данъка върху доходите няма да е толкова значимо, а и би трябвало да се компенсира от увеличени приходи от косвени данъци. Такава мярка би имала положителен социален ефект. Аз, обаче, съм против по- скоро по психологически причини. Най - накрая трябва да се култивира усещането, че публичното произлиза от тези данъци, а освобождавайки хора от това задължение, все едно се освобождават от отговорност към обществените услуги и среда! Колкото до икономиката, тя ще се раздвижи от мащабни чужди инвестиции (съпътстващите ги технологии и know-how) и повишаване на вътрешната икономическа активност. Европейските средства могат да помогнат много, но не и да са двигателят! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Прехвърлянето на средства от едно на друго място си е чисто залъгване и губене на време. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Европейските средства са целеви и няма как да компенсират намалените приходи от един необлагаем минимум. отговор Сигнализирай за неуместен коментар