IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Обсъжда се как да се скъси времето за реакция на тел. 112

Ако оператор на тел. 112 чуе, че сигналът е медицински, да включи в разговора оператор на 150, предлагат от Министерство на здравеопазването

10:43 | 10.05.13 г.
Обсъжда се как да се скъси времето за реакция на тел. 112

Обсъжда се вариант, при който да се скъси времето за реакция на тел. 112. Това каза заместник-министърът на здравеопазването д-р Мирослав Ненков пред журналисти, цитиран от агенция „Фокус”.

Той изтъкна като основен проблем в системата това, че операторите на телефон 112 имат подготовка, но те не са медицински компетентни и нямат медицинско образование.

„Когато е създадена системата 112, тогава не е предвидено нейният софтуер да бъде синхронизиран със софтуера на тел. 150. Към този момент, при получаване на сигнал в 112, операторът е длъжен да получи един определен обем информация, независимо колко е спешен случаят – кой се обажда, откъде, какво точно се е случило и какъв е случаят. Цялата тази информация се предава в 150.

Заместник-министърът на здравеопазването проследи стъпките от подаването на сигнала до тръгването на линейката на адрес, като посочи, че системата трябва да се промени.

„Конкретният оператор би могъл да бъде контролиран на случаен принцип от контрольори, които са по-висококвалифицирани. Сигналът може да бъде забавен още половин минута. Сигналът отива в 150, там на един дисплей се появява цялата тази информация. Оттам се подава на линейката и тя тогава отива на адреса. Има условия за забавяне на този сигнал. Може медицински неквалифициран оператор на 112 да не разбере какъв е случаят”, обясни д-р Ненков.

„Проведохме няколко срещи от министерството с екипи на 112 и 150. Намерихме един начин – ако в момент, в който операторът на 112 чуе, че сигналът е медицински, той включва в разговора оператор на 150, т.е. става една тройна връзка, като разговорът вече води операторът на 150. Вярваме, че това ще скъси времето за реакция. Това звучи лесно, но не може да се реализира лесно. Иска ми се до края на нашия мандат да бъде направено, но не мога да дам срок”, каза още д-р Мирослав Ненков.

Най-лесният вариант да се подобри работата на спешната помощ е да се пренасочат медицинските обаждания на телефон 112 към телефон150. Това е мнението на министъра на здравеопазването проф. Николай Петров, който коментира темата в интервю за „Нова телевизия“.

Той припомни, че европейското законодателство ни задължава всички обаждания да са към 112. и допълни, че този проблем може да се избегне чрез съвместимост на софтуерно ниво. Там има авторски права и там е заровен проблемът, каза проф. Петров.

Бързо решение е и увеличаване на екипите. Ще трябват няколко души повече в спешната помощ”, допълни той.
Министърът посочи, че в стратегията за развитие на здравеопазването за 2014 г. са предвидени около 300 млн.лв. за работата на спешната помощ, но кадрите трябва да се заложат още сега.

На въпрос за новите цени на интензивните грижи д-р Мирослав Ненков каза, че те все още не са готови. Работната група, обсъждаща промяната в заплащането на интензивните грижи, е насочила дейността си към създаване на ефективна система за контрол на анестезиологичните отделения. Ненков уточни, че работата на работната група "се е изместила малко", тъй като би трябвало да се установи най-напред контрол над отделенията по анестезиология и реанимация. Той добави, че за момента не е изяснено как ще е обоснован законово този контрол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още