Очаква се нови влакове да бъдат купени с помощта на европейски средства по оперативна програма "Транспорт" през новия програмен период. Първата стъпка от процедурата по кандидатстване за тях бе изготянето на анализ за състоянието на железопътния сектор у нас, части от който бяха представени днес по време на пресконференция.
Съгласно исканията на Европейската комисия страната ни трябваше да възложи направата на проучване, за да бъде получена подробна информация за слабите места на железницата. Така България ще продължи в процедурата за кандидастване за еврофинансиране за нов подвижен състав през следващия програмен период.
Припомняме, че въпросният анализ бе възложен на компанията "ИнфраКеър - ТрансКеър" ДЗЗД , след като тя спечели обществена поръчка на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Конкретната поръчка бе разделена на 3 части, а за всяка една от тях бе сключен отделен договор с изпълнителя, всеки от които бе с отделна ценова стойност. Стойността на трите договора са 624 хил. лв. без ДДС за първия, 995 хил. лв. без ДДС за втория и 445 хил. лв. без ДДС за третия.
"Първият елемент от процедурата беше този анализ, за да стане ясно имаме ли нужна от нови вагони, къде, по кои линии, какви да бъдат. Изготвянето на този анализ беше по поискване от ЕК, затова и трябваше да бъде направен", обясни след пресконференцията Галина Василева, директор на дирекция „Координация на програми и проекти” в Министерство на транспорта.
От ведомството поясниха за Investor.bg, че скоро се очаква пускането на нова обществена поръчка за втори анализ, който да определи кой да бъде бенефициент по оперативната програма. Все още няма информация за точната дата на обвявянето на обществената покана, но от министерството уточниха, че вероятно това ще бъде скоро, защото всичката нужна документация е подготвена.
След провеждането на втори анализ, транспортното министерство ще подготви апликационни форми, които ще внесе в Европейската комисия, а процедурата за кандидатстване за нов подвижен състав ще бъде задвижена. Очаква се закупуването на влаковете да бъде след 2015 г.
Вероятно влакове ще бъдат купени за линиите, които са модернизирани към момента или за тези, които са по трасето на трансевропейската мрежа и са достатъчно натоварени с пътници, посочи още Василева.
В представения анализ на жп сектора се посочва, че през 2012 г. са превозени над 26 млн. пътници, като 67% от тях са удовлетворени от цената на пътуването. Най-голям е делът на пътуващите на възраст между 19 и 26 г., като близо 40% са ползвали железниците, за да пътуват за ваканция, 16%, за да отидат до работното си място и почти толкова, за да стигнат до училище. Процентът на бизнес пътуванията достига едва 4%. Почти 60% от пътуващите ползват намаление, а близо 80% изразяват готовност за предварителна резервация при отстъпка.
Въпреки че по думите на ръководителите на консорциума "ИнфраКеър - ТрансКеър" ДЗЗД подобен анализ се прави за първи път в България, нито един от тях не успя да обясни, за какво точно са били вложени конкретните 2 млн. лв., които бяха отпуснати. Единствено посочиха, че са направили допитване до 2 хил. потребители на БДЖ под формата на анкета.
На въпрос на Investor.bg дали представените аналитични данни не съвпадат с тези, с които и преди са разполагали маркетинг отделите на БДЖ и НКЖИ, от "ИнфраКеър - ТрансКеър" ДЗЗД споменаха, че са използвали и информация, подадени от конкретните звена.