IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Сега ли е времето за приватизацията на "Товарни превози"?

Тепърва се появяват фактори, които ще помогнат за развитието на товарния жп транспорт в Европа, убедени са експерти

16:00 | 23.04.13 г.
<p>
	<em>Ще спаси ли приватизацията на &quot;Товарни превози&quot; цялото БДЖ? Снимка: ЕК</em></p>

Ще спаси ли приватизацията на "Товарни превози" цялото БДЖ? Снимка: ЕК

Нужна ли е приватизацията на „Товарни превози“ точно в този момент, попита Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни компании, по време на заседанието на обществения съвет към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Основната тема беше състоянието на българските железници.

Според Ананиев тепърва товарните железопътни превози в Европа ще се развиват. „Дунав мост“ 2 ще заработи през юни, предстои откриването на тунел под Босфора, както и въвеждането на евровинетка“, коментира той.

Той предложи разработването на планове за развитие и да не бъде извършвана продажбата на дружества в състава на БДЖ „на всяка цена“.

Именно липсата на програми за развитие в средносрочен и дългосрочен период са в основата на тежкото състояние на железниците у нас, коментира и представителят на железопътния синдикат към КТ „Подкрепа“ Зоринчо Йорданов.

Приватизация = фалит

Приватизацията на „Товарни превози“ може да доведе до фалит на целия холдинг, смятат от „Гражданска инициатива за обществен жп транспорт“. Причината е, че се реже „по-здравата част от компанията“.

„Загубите от фалит на БДЖ ще бъдат по-големи от субсидията за компанията“, коментира представителят на организацията Веселин Кирев. Той изчисли, че загубите от замърсяването заради по-големия автомобилен трафик, катастрофите и нарушаването на инфраструктурата, ще бъдат 205 млн. лева годишно. В същото време субсидията за жп компанията е 170 млн. лева, допълни още той.

Спирането на приватизацията на „Товарни превози“ ще бъде част от процеса на оздравяването на БДЖ, коментира синдикалният представител Петър Бунев. Той посочи още, че дружеството не е на загуба през миналата година, макар и такива данни да бяха показани.

През миналата година са правени ремонти на състава, което е коствало разходите. Освен това в депата на „Товарни превози“ има скрап на стойност 20 млн. лева, а в активите на дружеството са и 350 апартамента, които биха могли да бъдат продадени, допълни още Бунев.

По бизнес план „Товарни превози“ трябваше да превози 12 млн. тона товари през 2012 година, но това не се случи и дружеството е на загуба, отчетоха от Министерството на транспорта и допълниха, че от фалита на „Кремиковци“ дружеството не е било на печалба.

Ниската скорост и бавното превозване на стоките пък беше изтъкнато като проблем на товарния жп транспорт от Никола Христов, председател на Българска асоциация на корабните брокери и агенти. Според него средната скорост по жп линията между Русе и Варна е около 30 км/ч. Така, макар и по-изгодната цена, железниците губят по отношение на скоростта и бързината за превозване на товари. Липсват и товаро-разтоварващо оборудване на гарите, допълни още Христов.

Не автомобилният транспорт е причината за загубите на железопътния, смята от своя страна Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт. Според него и самият автомобилен транспорт страда от намаляването на товари и пътници. 

Екологичните ползи от железопътния транспорт

По време на дискусиите представители на екологичните организации, които взеха участие в заседанието, посочиха, че в момента има много практики, които спират развитието на железопътния транспорт. Сред тях например е липсата на съгласуваност между разписанията на автобусите от градския и железопътния транспорт.

В същото време железопътният транспорт е екологичен, безопасен и обществен. Еколозите предложиха при анализ на нов инфраструктурен проект да бъдат разглеждани и железопътни алтернативи, както и концесиониране на малки линии, като например „Бургас – Поморие“, за което дори е заявен интерес.

Транспортният министър Кристиан Кръстев коментира, че подкрепя идеята за концесии и поиска желаещите да представят конкретните си предложения, в които е направен и анализ на позитивите от отдаването на железницата на концесия, в министерството. Кръстев уточни, че железниците са били винаги приоритет на транспортното министерство, особено и заради екологичните ползи от този вид транспорт.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:57 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още