Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби две от големите компании от консервния бранш - производителите на лютеници "Булконс Първомай" АД и "Консервинвест" ООД заради доказана нелоялна конкуренция. Санкциите за „Булконс Първомай“ ще бъдат две - в размер на 6 023 лв. и 30 115 лв., докато глобите за "Консервинвест" ООД са 23 020 лв. и 11 510 лв., сочи справка на онлайн портала на антимонополното ведомство.
Дружествата са извършили по две нарушения на лоялната конкуренция.
В случая с "Булконс Първомай" АД проучването на комисията показа, че в периода от януари 2010 г. до момента ответното дружество поставя означението "1939" върху етикетите на "Лютеница Първомай", "Пикантна Домашна Лютеница", "Домашна Лютеница Първомай", и "Лютеничко - Детска Лютеница", като в становището си твърди, че означението е свързано с годината на фактическото създаване на Консервната фабрика Витекс в гр. Първомай.
Обозначението "1939", поставяно върху етикетите на всички произвеждани и предлагани от "Булконс Първомай" АД лютеници в периода от 2010 г. до момента, представлява невярно по своята същност сведение. Нарушението е в състояние да въведе в заблуждение потребителите, създавайки погрешна представа относно съществени свойства и характеристики на стоките, а оттам и до деформация в търсенето на продукта и в конкурентната среда като цяло, пише в моитвите.
По отношения на рекламните послания на страницата www.bulcons.com, касаещи качествените характеристики на лютениците на "Булконс Първомай" АД, проучването установи, че съдържат множество заблуждаващи потребителя елементи. КЗК счита, че в случая маркетингово поведение е свързано изцяло с експлоатиране на носталгия на потребителите на този продукт и е в състояние да увреди интересите на останалите производители на лютеници.
Що се касае до "Консервинвест" ООД проучването на КЗК сочи, че едновременното посочване на стандартите Браншови Стандарт, БДС 2022-74 и ТД 06-06 върху етикета на "Едросмляна лютеница - Ръченица" е в състояние да създаде объркване у потребителите какво точно следва да очакват като характеристики и качество на продукта.
Като второ нарушение от страна на ответното дружество КЗК приема рекламното послание, публикувано през 2012 г., във в. Телеграф, според което "Консервинвест" ООД е първата фабрика, която пусна на пазара лютеница по стандарт".
В случая посланието цели да внуши, че предприятието е "пионер" в съответната област, като задава или поне участва в задаването на гарантирано качество за потребителите" и е заблуждаващо в своята цялост по смисъла на ЗЗК.