Договорите между големите търговски вериги у нас и доставчиците не са се променили, въпреки че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) препоръча на веригите да въведат облекчения в контрактите си с българските производители, за да бъдат създадени условия за пазарна конкуренция. За това алармира Мариана Кукушева, член на Управителния съвет и председател на асоциацията на хлебопроизводителите пред Investor.bg.
Припомняме, че през 2012 г. антимонополният регулатор препоръча премахването на някои клаузи от договорите и общите условия на търговските вериги и техните доставчици, които бяха свързани главно с некоректно ценообразуване от страна на веригите на доставяните за тях стоки.
Това се случи, след като още през февруари 2011 г. комисията установи, че "Метро кеш&кери България" ЕООД, "Билла България" ЕООД, "Кауфланд България" ЕООД, "Хит хипермаркет" ЕООД, "Максима България" ЕООД и "Пикадили" АД са координирали политиката си спрямо доставчици на стоки при определяне на цени, отстъпки, размера на таксите за достъп до търговските площи и др.
Самите вериги предложиха да премахнат клаузи от договорите си с доставчиците, за да избегнат глобите, които КЗК можеше да им наложи.
Близо година по-късно представители на хранително-вкусовата промишленост са категорични, че подобни промени в контрактите не са въведени и няма признаци за въвеждането им в бъдеще.
„По сведения, получени от мои колеги, на този етап няма промяна в договорите на доставчиците. Работната среда, в която е поставен българският производител, продължава да страда. Така се случва, когато липсват реални санкции, а се дават единствено препоръки, които са с пожелателен характер“, заяви категорично Кукушева.
Същевременно представител на месопреработвателния бранш, пожелал анонимност, потвърди информацията на Кукушева.
Той заяви, че до този момент препоръката на КЗК не е спазена, дори напротив. Българските производители продължават да плащат „входни такси“, за да бъдат излагани по щандовете на големите вериги и дори заплащаното от тях е по-високо от преди.
„Българските производители започнаха да осъзнават, а някои от тях дори да се примиряват, с господстващото положение на веригите. Проблемът обаче си остава – за да могат да излагат стоките си по щандовете, те са принудени да ги продават много под пазарната им себестойност, а същевременно свиват бизнесите си и оптимизират персонала си“, допълва източникът.
„Ако не се вземат спешно някакви регулаторни мерки и малките квартални магазини не бъдат стимулирани, българският производител е обречен на гибел“, допълва още представителят на месопреработвателния сектор.
Миналата седмица КЗК съобщи, че е стартирала проверки във връзка с препоръчаните от нея мерки за стабилизиране на условията за пазарна конкуренция.
преди 10 години Бъдете националисти и непазаруваите в голямите хипермаркети !!Те изнесоха парите на България и продължават да го правят ...Докога ще позволяваме тези монополи да ни ограбват с тяхните си игри с продажните си политици!! ОСЪЗНАИТЕ СЕ!!!!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Зад кой стоиш?????На тези вериги знаеш ли колко им пука зад кой стоиш?Те са тука да ти взмат парите и да ги вкарат в икономиката на страната в която им е седалището и да отидат в пенсионата система на германеца,французина и т.н После като се чудиш защо бабати взима 100лв пенсия а Германеца 1000евро да се присетиш др.път като пазаруваш в Кауфланд отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Проблемът на нашенските производители е, че искат да продават *** като големите вериги, обаче нямат техническата възможност.Истината е, че БГ доставчиците освен че са икономически неконкурентноспособни са и неграмотни.Как да не можеш да вземеш манджата на големите вериги, където и да ги пипнеш издишат отвсякъде.1. Почти никой няма телешко филе2. Телешкият им салам е от свинка кожа и пилешки кости, наред с оцветителите за имитация на телешко3. Доматите им са пластмасови, в буквалния смисъл (консервирани с етилен) ... както и краставиците, и зелето и т.н.4. Консервите са в кутии с вътрешна обшивка от бифенол А -полимерен естроген -канцероген според всички представи на микробиологията.5. Безалкохолните са пародия на ужасите6. Нямат нито един нормален пълнозърнест хляб и пълнозърнести бисквити7. Колата е от високо фруктозен царевичен сироп ...с живак, ако някой има представа какво значи това.Ако човек се позагледа малко, ще види че това не е свободна ниша, а паралелна вселена отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Да спрат да реват, а да си помогнат сами. Има доста фирми, които работят с по-малките магазини. Лично аз не намирам във веригите някои неща, а ги купувам от кварталните магазини. Да си направят и вериги от собствени магазини. Не е кой знае колко трудно. Досега трябваше да свършат тази работа. Всеки иска мерки, които да го поставят в привилегировано положение. Да си видят и качеството. Колбасите може и от месо да ги правят, ама са безвкусни, защото месото е от майната си. Същото е и с млечните продукти.Нямат постоянно качество и вкус. Пилетата са *** - охладени и т.н.И на мен не ми е удобно от китайските стоки, ама се справям някак си. Не пиша глупости за мита, преференции... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Никой не пречи на българските производители да си продават стоките извън големите вериги.Ако клаузите бъдат променени това ще означава по-скъпи стоки за българските потребители.Ние чии интереси да защитаваме на производителите или на потребителите.По-високите цени, които искат да им се плащат производителите от търговците ще означават по-високи цени за потребителите. В случая стоя твърдо зад големите вериги. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Хората навън са решили по много елементарен начин този проблем. Не отправят препоръки, а налагат глоби. Майкрософт ако не се лъжа последно ги глобиха с 1 млрд долара, за неспазване на инструкции. Е ние сме в БГ де, тук глоби се налагат на кокошкарите на пазара, на големите се отправят препоръки и молби. отговор Сигнализирай за неуместен коментар