Изпитващата финансови затруднения германска верига от типа „Направи си сам“ Praktiker е на път намери изход от кризата за българското си подразделение. Компанията очаква през 2013 г. да отчете в България с 5% по-високи приходи от продажби, както и по-добър оперативен резултат спрямо 2012 г.
За изминалата 2012 г. българският клон представи резултати, които показват стабилизиране на продажбите, на средната стойност на покупките и на броя клиенти на нива, представящи възможност за растеж, поясни финансовият директор на концерна Ангел Петканешков.
През 2012 г. в България концернът отчита спад на продажбите от 4,4% до 90,2 млн. лева, но това намаление показва стабилизация на фона на спада от 12% за 2011 г., от 21,8% за 2010 г. и срив от 25,3% за 2009 г. спрямо предходната.
И докато през последната предкризисна 2008 г. компанията е отчела приходи от продажби в размер на 183,8 млн. лева, четири години по-късно те са с над 50% по-ниски – за 90,2 млн. лева. „Това рефлектира върху цялата ни политика. Ние се принудихме да се разделим с някои служители, но съкращенията ни са в по-малки размери, отколкото тези на конкуренцията. Така например през 2008 г. ние имахме около 920 служители, а през 2012 г. техният брой вече бе около 600“, поясни за Investor.bg управителят на компанията за страната ни Райнер Витка.
За да постигне ръст на продажбите, компанията ще се фокусира върху три аспекта. На първо място – нарастващ дял на българските доставчици. 80% от доставчиците ни в момента са български компании, от 346 доставчици за 2012 г. 274 са български фирми, поясни Петканешков. „Горди сме с тази промяна, това допринася и за по-голяма стабилност на българската икономика“, добави Витка.
На второ място концернът предприема промяна и в политиката за асортимента си и установява три ясно различими сегмента – най-ниски цени, среден клас и А-бранд – топ марките. Най-купувани са, разбира се, стоките от най-ниския ценови сегмент. В областта на ламинирания паркет например 70% от продажбите се падат на най-евтиния паркет с цени от около 7 до 10 лева за кв. м. За тази тенденция говори и статистиката за средните продажби. Докато през 2008 г. средната сума на продажба на клиент е 49,3 лв., то през 2012 г. средната сума на покупка пада до 35,8 лв.
Заради кризата българският потребител все по-рядко започва ремонт, а ако това се случи, то е по нужда, а не по желание, поясняват от веригата. Затова концернът променя слогана си от „Само вие, вашите идеи и Praktiker” на „Praktiker в нужда се познава“.
В българските магазини от веригата през 2012 г. бе постигнато и пренареждане, за да бъдат максимално улеснени клиентите и бе въведена т. нар. Shop in shop концепция, при която различни марки (напр. Roca, Bosch, Kronospan) представят на цял кът по-голяма част от продуктовото си портфолио.
Освен това през 2012 г. в приоритетна област се превръщат и т. нар. „ключови клиенти“, на които се падат 6% от общите приходи от продажби. Друг акцент от компанията ще поставят и на лоялните си потребители. Към декември 2012 г. техният брой е бил 176 000, като 19% от всички продажби са направени чрез картите за лоялност.
Въпреки че големият акционер в концерна - финансовият фонд Maseltov е базиран в Кипър, кризата в страната няма да се отрази нито на концерна като цяло, нито на магазините в България, заяви пред Investor.bg Витка. По думите му подразделението в страната се стреми да бъде напълно независимо и да не разчита на подпомагане от компанията-майка.
Възможността от проблеми заради кризата отрече и фонд мениджърът Изабела де Красни, която ръководи Maseltov. В интервю за Handelsblatt тя заяви, че фондът няма никакви бизнес отношения с кипърски банки, като сметките му са само в австрийски финансови институции.