Президентът да наложи вето върху закона за туризма. Това поиска директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов в интервю пред БНР.
Той заяви, че новият закон за туризма „повтаря всички пороци на закона за туризма от 2002 г.“. „Това не е нов закон, а повторение на този от 2002 г. Практически той е 100 страници и е нечетим и тромав“, обясни още директорът на Института за анализи и оценки в туризма.
"В него са объркани основни дефиниции – например дефиницията за турист, по силата на която всички ние излизаме туристи”, отбеляза Драганов.
„В последния момент депутатите се разбързаха да приемат този закон. Лобистите очакваха точно това - да разпределят парите за така наречените туристически райони. Самите туристически райони като структури още не са определени, но техните ръководители вече се знаят кои ще са. Имаме един закон, който се опитва да източи средства от държавния бюджет и от общините, а и от държавната администрация“, категоричен бе Драганов.
По думите на Драганов цели три години законът е стоял "по чекмеджетата" в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, а всяка година се е обсъждал един и същи текст, без да се стига до промени.
Той се надява президентът да наложи вето на този закон. Според него това трябва да се случи, защото законът противоречи на Конституцията и на основните дефиниции на Световната организация по туризъм и на тези, приети в Европейския съюз.
Припомняме, че в текстовете на приетия закон попадат идеите за категоризация на апартхотели и апартаменти за гости, както и за срочна категоризация за туристическите обекти. Оттук нататък всички обекти от СПА сектора ще трябва да имат сертификация, ако искат да използват наименования като СПА, "уелнес", "медикъл" и др.
Новият закон ще даде възможност на туроператорите да издават електронни ваучери за почивки, а отделно от това ще се въведат изисквания за квалификация на екскурзоводите, планинските водачи и ски учителите.
Според новия закон страната ни ще бъде разделена на туристически региони, които ще се управляват от местни сдружения и ще имат собствени рекламни стратегии. Туристическите информационни центрове в страната пък ще бъдат обединени в единна мрежа и ще трябва да покриват общи стандарти.