Приходите от Дунав мост 2 ще бъдат разпределяни пропорционално на направените инвестиции и по-голяма част от тях ще отиват за България. Това бе решено по време на подписването на Споразумение между министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията в оставка Ивайло Московски и държавнния секретар на Министерството на транспорта на Румъния Септимиу Бозашу за създаване на съвместна компания, която да оперира съоръжението, съобщиха от транспортното ведомство.
Първото заседание на смесената компания, която ще управлява съоръжението, ще се състои на 12 март. Тогава най-вероятно ще бъде определена и датата на откриването на моста. Точният размер на приноса на всяка от страните за изграждането на обекта ще бъдат окончателно определени след приключването на строителните работи и въвеждането в експлоатация на съоръжението.
Припомняме, че преди месеци имаше известна неяснота, за това как ще бъдат разпределяни средставата. Имаше информация, че е налице възможност страната ни да бъде ощетена и да получава по-малък дял от таксите, които ще бъдат събирани от преминаващите автомобили.
Такси ще бъдат събирани само за пътните превозни средства, като самият пункт ще бъде разположен на румънския бряг. Точният размер на таксите за преминаване през моста ще бъде уточнен след допълнителни консултации.
По повод начисляването на ДДС върху таксите за преминавато, данъкът ще бъде начисляван по следния начин: когато трафикът е в посока от Румъния към България, ДДС ще бъде начислявано съгласно румънското законодателство. Аналогично, когато трафикът е в посока от България към Румъния - по българското.
Двете страни се споразумяха операторът да бъде учреден под формата на акционерно дружество със седалище в град Видин. При учредяване на дружеството всяка от двете държави ще придобие акции, съставляващи 50 на сто от общия брой, уточняват от транспортното министерство.
Операторът на моста ще образува фонд „Рехабилитация”, в който ще се отделя 10% от печалбата на дружеството. Средствата на фонда ще могат да се използват само за дейности по реконструкция на пътя и рехабилитация на мостовото съоръжение.