Само инвеститори клас А да могат да изграждат нови пристанища в страната. Това е записано в предложението за промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, внесено в Народното събрание.
Именно по тази точка ще има най-големи спорове, прогнозира зам.-председателят на транспортната комисия, депутатът от ГЕРБ Димитър Атанасов, цитиран от БТА. На среща във Варна той обсъди новите моменти в закона с експертите, предложили промените. Според Атанасов обаче, ако настоящ собственик иска да разшири порта си, то той може да го направи и без да отговаря на изискването за инвеститор клас А.
Основният критерий за издаването на сертификати за инвестиция клас А е размерът на инвестицията. Според разпоредбите в Закона за насърчаване на инвестициите минималната сума е 20 млн. лева. За общините с висока безработица обаче прагът е значително по-нисък – 7 млн. лева.
Освен изграждането на нови пристанища, текстовете предвиждат още забрана за строителство върху плажове и защитени територии, а самото строителство на пристанищата ще може да бъде извършвано на морското дъно.
Законът дава определение още и за пристан, както и за начините за неговото стопанисване. Състоянието на пристанищата ще следи Морска администрация и при лоша поддръжка ще има санкции за собствениците, предвиждат още текстовете.
Разговорите със заинтересованите лица обаче тепърва предстоят, става ясно от думите на Атанасов. През следващата седмица той ще се срещне с представителите на бранша във Варна и Бургас.