Рекордна глоба в размер на 15,988 млн. лв. наложи на официалния дистрибутор на автомобилите Hyundai в България "Индустриал комерс" Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
Според ведомството компанията е сключвала забранителни споразумения, довели до ограничаване или нарушаване на конкуренцията при дистрибуцията на нови автомобили с южнокорейската марка и при дистрибуцията с резервни части за тях. Именно за това глобата е в размер на 10% от оборота за 2011 г. Това е максималната санкция, която комисията има право да налага, но досега се въздържаше от тази крайна мярка заради продължаващата икономическа криза.
Комисията е установила наличието на утежняващо обстоятелство - ответните страни КАРМОБИЛ, КАБИ КАР и ТЕХНОКАР са възпрепятствали КЗК при извършване на проучването, като са съгласували с "Индустриал комерс" изготвянето на отговорите на изисканата от комисията информация. По този начин те са предоставили невярна информация за своите права и задължения във връзка с дистрибуцията на нови коли от корейската марка, дистрибуцията на оригинални резервни части, както и извършването на сервизно обслужване на автомобилите.
По-конкретно нарушенията се изразяват във фиксиране на препродажни цени на нови автомобили, резервни части и сервизни услуги, което представлява едно от най-тежките вертикални ограничения на конкуренцията.
От компанията също така за забранили на дилърите да осъществяват продажби на конкурентни марки нови коли, както и на конкурентни марки резервни части. Дилърите също така не са имали право да извършват кръстосани доставки помежду си на нови автомобили и резервни части, а това също е едно от тежките вертикални ограничения на конкуренцията. Дилърите не са имали право да продават коли и резервни части и в други административни области.
Съгласуване на отговорите
От иззетите от КЗК в началото на тази година от офисите на официалния дистрибутор за България на автомобили Hyundai "Индустриал комерс" ЕООД и на дъщерното му дружество "Hyundai лизинг" ЕАД документи става ясно, че след старта на проверката, официалният дистрибутор и дилърите започват да обменят активно информация, за да съгласуват отговорите на дилърите на поставените им от КЗК въпроси.
В част от разменените имейли служители на дилърите (ТЕХНОКАР и „Евро Кар“ ЕООД) съгласуват с управителя на „Индустриал комерс“ Савина Константинова отговорите, които трябва да предоставят на КЗК за наличието на определени задължения, произтичащи от договорите за дилърство. Така например в имейл, изпратен на 20.12.2011 г. от Димитър Крайчев (служител на Технокар) до Савина Константинова, озаглавен “proverka kzk” се съдържа следният текст:
„Савинче, какво правим с КЗК,че срока е до 23.12. Чакам напътствия какво да правим.
Поздрави:
Димитър Крайчев
HYUNDAI - Технокар
В друг имейл, изпратен на 22.12. 2011 г. от Надежда Николова (главен счетоводител на Технокар) до Савина Константинова, озаглавен „писмо КЗК“, се съдържа следният текст:
„Здравейте,
прегледахме драфта, който ни изпратихте, направихме минимални корекции и попълнихме информацията, където беше необходимо.
Утре ще ги изпратим към КЗК. Моля, ако имате някакви последни препоръки - пишете ни.
Лека вечер!
Надежда Василева
Гл.счетоводител
"Технокар" ЕООД
Към същия имейл е приложен файл с проект на писмо-отговор на ТЕХНОКАР на въпросите, поставени на дружеството от КЗК, който напълно съвпада с текста на писмото-отговор, представен от ТЕХНОКАР на КЗК.
Към имейл, изпратен на 20.12.2011 г. от Савина Константинова до Радослава Чанева (координатор в отдел Предпродажбена подготовка в ИНДУСТРИАЛ КОМЕРС), e приложен файл с текста на отговорите, които „Евро Кар“ ЕООД следва да даде на въпросите, поставени на дружеството от страна на КЗК.
В представените от дилърите отговори дилърите „Евро Кар“ ЕООД, КАРМОБИЛ, КАБИ КАР и „Експрес-юг, Кралев и с-ие“ СД отричат наличието на произтичащи за тях от договорите за дилърство задължения и забрани.