След като преди броени дни български туристи бяха изоставени от туроператора си "Он травел" в испанския курорт Марбея, късно снощи в министерството на икономиката беше получен сигнал за нова група изоставени туристи от същия туроператор, но този път в Турция.
За втория неприятен случай с групата български туристи съобщи заместник-министърът с ресор туризъм Иво Маринов пред bTV. Той каза, че икономическото министерство прави опити да организира още днес транспорта на туристите от турския курорт Мармарис. Ведомството проверява и дали има други българи на почивка в Турция, изпратени от същия туроператор.
Заместник-министър Маринов разясни казуса, като обясни, че проблемът на туристите е в това, че парите за предплатената от тях екскурзия не са били преведени в хотела, където са настанени.
За Investor.bg Румен Драганов от Институт за анализи и оценки в туризма каза, че виновник за поредния „туристически капан“ е бездействието на МИЕТ и на Комисията за защита на потребителя. Той уточни, че за всички проблеми с туроператори и с изоставени туристи на територията на България от миналата година досега са отговорни българските институции в лицето на министерството на икономиката и комисията за защита на потребителите.
Проблемът е в липсата на ефективно работещ гаранционен фонд, който в случай на неплатежоспособност от страна на туроператор, да реагира веднага, да покрие щетите, да осигури транспорт и средства за връщане на потърпевшите, така че казусът въобще да не става достояние на широката общественост, посочи Драганов.
Експертът коментира, че още преди две години зам.-министър Иво Маринов е получил информация от туристическия бранш за предстоящи фалити на туроператори и въпреки това, като ресорен министър, не е предприел мерки за създаването на подобен гаранционен фонд, който да покрива щетите при подобна ситуация.
„Докато не се създаде гаранционен фонд или друг вид защитен механизъм, който ще даде сигурност, българските и чуждите туристи ще бъдат застрашени при пътуванията и престоя си зад граница“, категоричен е експертът.
Той уточни, че е задължение на министерството на икономиката да изработи подобен защитен механизъм, защото това е изискване на Европейския съюз, записано в Директива 90314. Там е посочено, че всяка страна членка на ЕС трябва да създаде „достатъчна гаранция“, която да не застрашава икономическите интереси на потребителите.
Само в рамките на последната година бездействието на държавата доведе до редица отрицателни публикации в руската преса за България като туристическа дестинация, каза Драганов. Той определи случаите с изоставени руски туристи у нас и на български в чужбина като резултат от некомпетентните действия на министерството, които са нанесли големи щети на туристическия бранш, на хотелиерите, на туристите и като цяло на имиджа на страната ни.
преди 12 години Aйде на група мушеници пак държавата им виновна.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И аз съм на това мнение.Има и друго важно значение. По този начин добросъвестните оператори и агенции ще бъдат наказани, а другите ще бъдат поощрявани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ние не искаме да има гаранционен фонд, не сме толкова богати да плащаме повече за нашите почивки, за да се събират пари в този фонд. Реално, с какво е по-различна една сделка с туроператор, отколкото една обикновена сделка? Винаги има риск от фалит или недобросъвестност на другата страна, така че няма нужда да се променят регулациите.Още повече, че сега като знаят хората че има риск, все по-малко ще пътуват в чужбина, т.е. все по-малко конвертируема валута ще изтича от страната ни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Някои псевдо БГ бизнесмени от тур. бранш проспаха влизането ни в ЕС и явно не се адаптират. Сега бизнеса на тур. оператори и тур. агенции умира бавно но сигурно.Абсолутно нормално. Ще плачат още много по медиите, ще искат пари от държавата, фондове, глупости...Просто да си заминат тихо, на никого не му липсват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Застрашени ако ползват услугите на тур. оператори и агенции.След 3 години ходене по мъките, най-накрая тази година си резервирах всичко за Закинтос (Гърция) през booking.comОсигурих си свой транспорт, гръклетата трепереха да съм доволен, че после ще пиша рецензия в сайта за тях.Беше една прекрасна почивка.П.С.Само щастлива случайност беше че 3 седмици преди заминаването от една известна тур. агенция ми врътнаха номер. Аз се вбесих и отмених резервацията, те ми върнаха парите, аз си отидох на горния сайт и от там никакви проблеми. Е, от тур. агенцията се опитаха да ми извиват ръцете, че август месец всичко било пълно, трудно съм щял сам да се оправя... Е, отне ми точно 30 минути (с търсене в сайта, избиране и плащане). отговор Сигнализирай за неуместен коментар