Въпреки че парламентарният вот е чак догодина, в последните месеци силно замириса на избори. Икономиката все още е скована в криза, но това не пречи на правителството рязко да смекчи тона и да заговори (както винаги се случва преди избори, без значение от цвета на властта и икономическата обстановка) за доходите, цените и инструментите за въздействие върху тях.
Тази година темата няма как да не е номер 1, след като цените на храните достигнаха рекорди заради сушата, която унищожи известна част от световната зърнена реколта, а цените на горивата в България са по-високи при цена на петрола от около 120 долара за барел, отколкото бяха при цена на петрола от 150 долара за барел.
Инструментите за увеличение на доходите, които и това правителство прилага предизборно, са до болка познати – увеличение на минималната работна заплата, на пенсиите и на осигурителните прагове, като погрешно се пренася въздействието им върху частния сектор.
Инструментите за понижение на цените, с които кабинетът се похвали, са административно наложена „промоция“ в няколко големи хранителни вериги, както и намеци на отделни министри за възможно налагане на таван на цените на определени стоки, диференциране на ДДС поне върху лекарствата и понижаване на акциза върху горивата.
Не изглеждаше обаче някой от министрите да си дава сметка какъв е реалният ефект от играта им на демагогия – картел под държавна егида, изземване на още пари от бизнеса и никакъв реален положителен ефект за хората.
Цените
Държавната промоция на определени стоки в няколко големи търговски вериги, шумно рекламирана като социална мярка срещу поскъпването на храните, всъщност нарушава конкуренцията на пазара и е по-логично да доведе до свиване на производството и фалити, отколкото до благоденствие на потребителите.
Първо, замразяването на цените поставя в по-изгодна ситуация големите вериги, защото малките търговци не могат да си позволят да ги конкурират и да продават под себестойност дори само при основните стоки от първа необходимост.
Дори и замразяването на цените да имаше някакъв социален ефект, то той е ограничен само до големите градове и населените места, в които оперира някоя от участващите в промоцията вериги.
Жертва на промоцията са и производителите, които отдавна настояват за промени в Закона за защита на конкуренция и ограничаването на злоупотребите с т. нар. значителна пазарна сила, с която разполагат търговските вериги заради силната концентрация на пазара.
Отдавна производители и дистрибутори се оплакват от натиска на веригите да свалят цените, защото конкуренцията между търговците на силно ограничения български пазар е изключително жестока. Битката за клиенти между търговските вериги се изостря все повече, защото на малкия български пазар навлязоха много играчи. За да удовлетворят исканията им за все по-ниски и по-ниски цени, производителите или трябва да свалят качеството, или да се откажат от присъствие в големите магазини, или просто да работят на загуба, докато не фалират.
преди 12 години Напълно си прав. Това което направи правителството подпомогна омекотяването на спада, но това което трябваше да се направи също, беше да се подпомогне преструктурирането. Тука точно куцат нещата. Вижда се, че най-ниските данъци, които толкова рекламират, не са достатъчен стимул за привличане на инвеститори. Трябват още много реформи, и то икономически, а за такива дори не се говори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ами сега е 0,78 $ за евро. Тогава е бил...чакай да погледна 0,78 $ за евро. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Няма лесно решение на структурната безработица ! По принцип това което е описала е класическа дефлационна спирала . Колкото и да търкаме клавиатурата проблемите са ясни - в момента текат мощни преструкториращи процеси , свързани с фалита на малоумно раздутия строителен сектор и съпътстващите го предприятия за услуги и материали . И не се залъгвайте : правителството пак много направи - проектите за метрото , магистралите , разните там зали и градинки донякъде омекотиха пътя надолу . Можеше и да ги няма :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Скоро се въртеше една карикатура, която много точно описваше ситуацията в България. Тя беше Мъж и жена - и едно магаре. Много точно описваше "Хорското Мнение".Мъжът и жената яхнали магарето - хората "Ще уморят горката животинка!"Жената яхнала магарето - хората "Вижда се кой командва в тая къща"Мъжът язди магарето - хората "Егати егоиста"Мъжът и жената водят магарето до себеси - Хората "*** балъците, що ходят пеш, като си имат магаре"Та тетакава е цялата българска картинка. Мрън мрън и тва е! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Мигленче, това наистина ли го мислиш и не можеш да си обясниш:а цените на горивата в България са по-високи при цена на петрола от около 120 долара за барел, отколкото бяха при цена на петрола от 150 долара за барел.ще ти дам жокер - колко е курса на долара сега? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Браво на Миглена!Цитирам:"Фалитът на производители означава, че се закриват работни места, което ще продължи да помпа безработицата и все повече ще ограничава потребителските разходи. А това със сигурност ще изостри битката между търговците за малкото и обеднели клиенти. Така омагьосаният кръг се затваря."Това е един абзац, много добре синтезиран, в който е описана ситуацията във ВСИЧКИ сектори, не само хранителния. отговор Сигнализирай за неуместен коментар