- Има ли индикации министър Добрев да се ангажира с въвеждането на подобен модел в България?
Ние сме представили своите предложения. След като направят необходимите разчети, очакваме отговор от администрацията.
Друго предложение направихме и във финансовото министерство по повод акциза на природния газ, използван за отопление и моторно гориво, въведен от първи юни тази година. Миналата седмица имахме среща по този повод в Министерството на финансите.
Тъй като самата европейска директива въвежда сценарий, при който отделните държави членки могат да въведат тези нови акцизи от началото на 2014 г., в момента ние разглеждаме евентуалния ефект, който отлагането на новите ставки би имал върху бюджета и възможността за отлагане.
Директивата дава възможност увеличението на акциза да стане на два етапа, като първоначално то е минимално и едва от 2014 г. се стигне до окончателната ставка. Сега този акциз в пълния си размер е 10 стотинки на гигаджаул при газа за отопление и 85 ст. при горивото за автомобилите.
Дискутирахме и акциза за тока, който за стопанско потребление е 1 евро/Мвтч от 1 януари 2010 г. В директива 2003/96/ЕО минималната ставка е 0,5 евро/Мвтч.
След като финансовото министерство провери дали и как отлагането на този акциз ще се отрази върху приходите и дали това ще се окаже поносимо за бюджета през следващата година, едва тогава ще разберем дали нашето предложение ще бъде прието от кабинета.
В по-дългосрочна перспектива очакваме решението и на Европейската комисия, която дебатира по новите разходи за покупка на парникови емисии, които допълнително ще натоварят цената на тока.
В момента в заключителна фаза са дебати за допустимата държавна помощ за индустрията, свързана с предотвратяването на „carbon leakage” (въглеродно изтичане). Това е очакваният негативен ефект от ограниченията в емисии в ЕС – преместване на инвестиции към държави, които не прилагат ограничения като Турция, Китай и т.н. Целта е да бъдат компенсирани енергоинтензивните индустрии до размера на поскъпването на електроенергията в резултат на емисиите, купени от електроцентралите.
В крайна сметка за нас е важно да се приложи механизъм за известно компенсиране на поскъпването на цените на тока от началото на следващата година заради ангажиментите по изкупуването на карбонови емисии, с които са натоварени тежките индустриални предпирятия, определяни като големите замърсители.