- С колко процента очаквате да се увеличи пазарният ви дял?
В момента ние държим само 10% пазарен дял, но се надяваме да го увеличим. Надяваме се да достигнем пазарен дял от 30% в рамките на следващата година. Но не е толкова важен пазарният дял - от значение е цената. В момента в сферата на потребителската електроника екотаксата е между 3 и 12% от цената на продукта. Това е прекалено малко, за да изпълняваме целите си.
- Какви са приходите на „Норд“ за 2011 г.?
Те са около 5 млн. лв,, като отчитаме 20% ръст в приходите си спрямо 2010 г. в подразделението, което се занимава с екотакси. За една година (2011 г. спрямо 2010 г.) целият „Норд Холдинг" отбеляза 600% ръст по отношение на приходите си от продажби. Всичко това е обяснимо - съсредоточихме се върху повече площадки, цените се вдигнаха много.
- Какви са прогнозите ви за бранша?
При скрапта е по-интересно, защото, когато се въведат банковите такси за фирмите, някои неща ще се променят. Съществуващите в момента 1100 площадки ще станат около 800, защото голяма част от тях няма да могат да си платят банковите такси. Според нас санитарният минимум трябва да бъде 1300 площадки.
- Какво може да се направи за да се изпълни този минимум?
Това е една от инвестиционните ни програми – да направим площадки там, където са затворени съществуващите, като ние ще ги финансираме. „Норд“ е единствената фирма в бранша, която се е запазила непроменена от 1995 г. Много от колегите не издържаха на данъчните ревизии и постоянно си сменяха имената през годините.
По отношение за екотаксите на пазара ще остават все по-малко играчи. Например при автомобилите в момента има 14 фирми, но ние очакваме да останат 5. Разчитаме, че когато играчите вече са по-малко, ще можем да вдигнем цените на пазара.
- С колко ще се увеличат цените?
Рентабилно ще бъде, ако цените се увеличат с 50%. За да може да се влагат повече средства в околната среда. Ако имаме повече приходи от еко таксите, то повече средства ще бъдат влагани в изграждането на една по-добра среда за живот.
Годишно на сметищата се изхвърлят по 100 тона батерии - такова беше количеството и през миналата година. Ако успеем да увеличим тази бройка, значи ще сме постигнали много.
- В кои страни изнасяте батериите?
За Франция, Германия и Белгия. Там има нужните мощности, които могат да преработят опасните материали в тях, като живака. В България годишно се преработват 22 хил. тона акумулатори.
- Какъв е процентът на сивия сектор в бранша?
При еко таксите няма сив сектор. Проблемът е най-вече при скрапта. Сивите практики в сферата на скрапта са близо 20%. Сивият сектор е опасен до толкова, че фирмите не внасят данък печалба, което не е малко. Печалбата в сектора годишно възлиза на около 40 млн. лв.
Очакваме делът на сивите практики да се увеличи след затварянето на много площадки, собствениците на които няма да успеят да си платят банковата гаранция. Към момента сме получили сигнали за 14-15 незаконни площадки за рециклиране, които изкупуват скрап нерегламентирано.
Убедени сме обаче, че трябва да се въведе по-стриктен контрол върху нелицензираните пунктове. В момента цялата тежест е там, защото ние, законните пунктове, си плащаме гаранцията, а останалите не инвестират нищо – само изкупуват краденото и продават.
преди 12 години Трай, коньо за зелена (екологична) трева! отговор Сигнализирай за неуместен коментар