Борислав Малинов е завършил УНСС, специалност икономика и управление на търговията. Той започва бизнеса си през 1993 г. с ЕТ "Политрейд", впоследствие основава една от най-големите компании в България за изкупуване и рециклиране на отпадъци - "Норд“ Холдинг.
От 1995 г. до 2003 г. е управител на „Норд холдинг”, една от водещите фирми в сферата на търговията и рециклирането на отпадъчни метали в България. Управител и съдружник в строителна фирма „Стройконсулт” ЕООД и консултант по икономическите и финансовите въпроси в „Лъки Банско“, част от холдинговата структура на „Норд холдинг” ООД.
Малинов е бил председател на Българската асоциация по рециклиране от 2006 до 2010 г. и заместник-председател до септември 2011г., когато отново бива избран за ръководител на асоциацията.
С него разговаряхме по повод бъдещата инвестиционна програма на "Норд Рициклинг", тенденциите в бранша и прогнозите за развитието на сектора.
- Как повлия кризата на „Норд“ и като цяло на бранша?
Кризата при еко таксите не се отрази по никакъв начин, защото ние започнахме да се занимаваме с еко такси през 2009 г., когато кризата в бранша вече беше отминала. Ситуацията в момента е добра, но върви към по-добра. Ние сме една от малкото организации, които вървят по буквата на закона.
- Планирате ли някакви инвестиции?
Смятаме да инвестираме много в обществена дейност. Искаме да научим децата кои са опасните отпадъци и къде да ги изхвърлят, за да не се замърсява околната среда. Важно е да им бъде даден пример да не изхвърлят опасни отпадъци в кофите за боклук, защото те са силно токсични. Например от една живачена лампа могат да се отровят 30 хил. души.
Също така планираме да се развиваме и в бизнеса с рециклирането, като тепърва смятаме да изградим инсталации за преработка на опасни отпадъци. Досега ние само събирахме отпадъците, но искаме вече да можем сами да ги преработваме.
Нашата задача е да вземем например един автомобил, да извадим всички опасни елементи от него – това са кондензатори, някои чаркове, спирачната течност, акумулатор. Всяка една част се доставя на различен рециклатор. Оказва се, че всъщност само 6,5% от автомобила се изхвърля – това са гумените уплътнения, тапицерията, стъклата и таблата. Искаме вече да не ползваме външни оператори, а самите ние да изградим собствени инсталации, в които да преработваме някои опасни отпадъци.
- Колко смятате да инвестирате в създаването на тези инсталации?
Планът ни за следващите години е да инвестираме 2 млн. евро. Една от инсталациите, които сме запланували, е много интересна – с нея от пластмаса ще можем да правим дизел. От една друга пък ще генерираме електричество от преработеното моторно масло. У нас няма подобни инсталации, а ние все още не сме изградили такива, защото законите са много несигурни.
- По какъв начин законът може да ограничи въвеждането на подобни инсталации?
Въпросът е, че след като излезе новият закон и новите наредби към него ние вече ще имаме стабилност. Да инвестираш пари в инсталации 2 години по-рано, след като тепърва ще се въвеждат законови промени и не се знае какви ще бъдат изискванията към бизнеса, е неразумно. Нека първо бъдат приети промените в закона, а после ще започнем инвестиционната си програма.
- Ще инвестирате ли сума в реновация на „Норд“? Предстои ли такава?
Реновация е неправилен термин. Предстои да се приеме новия Закон за управление на отпадъците, който в момента е в парламента на второ четене. В 6-месечен срок след приемането му ние трябва да внесем банкови гаранции. Тъй като сме обхванали всички видове продуктови отпадъци, с изключение на опаковки, автомобили, електроника, гуми, масла, батерии и акумулатори, ние ще трябва да платим банкова гаранция за всяка една дейност. В закона е указано – 1 млн. лв. за автомобили, 800 хил. лв. за масла, 100 хил. лв. за гуми.
Ние сме намерили тези пари и сме готови да ги платим. Дори се притесняваме, че един 6-месечен срок е прекалено дълъг. Според нас този срок трябва да бъде 3-месечен, тъй като много от организациите за оползотворяване в България, които са близо 60 в момента, ще отпаднат. По наши сметки, ще останат само 20 компании, които ще продължат ефективно дейността си на пазара за екотакси.
- Кои са вашите конкуренти от останалите 20 фирми, които ще продължат на пазара за еко такси?
Една от фирмите, които ще участват със сигурност, е „Надин“. Другите са „Макметал Холдинг" и „Трансинс“. Това са част от играчите, които ще участват на пазара на еко такси и които смятаме за потенциални конкуренти. Имаме информация и за други, но са под въпрос, защото някои от тях могат да срещнат финансови проблеми и да не участват във всичко.
преди 12 години Трай, коньо за зелена (екологична) трева! отговор Сигнализирай за неуместен коментар