Също така е известно, че руските граждани са платили двупосочен билет на фирма в България, регистрирана в министерството на икономиката като туроператор и внесла своя депозит като застраховател. „Тази застраховка обаче въобще не беше задействана по време на кризата, което е престъпление спрямо туристите и нарушава техните икономически и морални интереси“, каза Драганов.
Той допълва, че и Комисията за защита на потребителите се оказва неработеща, защото не регистрира засегнатите туристи и не спази закона при отказ за качване на борда на превозвача. „Не се задейства и главна дирекция „Гражданска застрахователна администрация“, не бяха поискани санкции за превозвача „Алфа флай“ при положение, че пътниците имат закупен билет. На практика те бяха изоставени и от Министерството на икономиката, и от Министерството на транспорта, и от Комисията за защита на потребителите“, смята Драганов.
По негово мнение заради всички тези неуредици има голяма степен на вероятност същата драма да се повтори отново, и това лято да имаме засегнати икономически интереси на туристи от трета страна на територията на България.
Според експерта обаче най-опасно е, че миналата есен България не защити икономическите интереси на руските туристи и към момента тези интереси все още не са защитени.
Според експертното мнение на директора на института, като цяло концепцията за застраховане е неблагоприятна за българските туроператори, защото на практика тя не действа.
Драганов припомни, че застраховката се прилага от десет години, съгласно закона за туризма, но на практика е напълно безсмислена. „За този период имахме няколко случая, в които тя трябваше да проработи, но се видя, че тя действа абсолютно неефективно. Десет години българските туроператори плащат застраховка, която при необходимост, се оказа неработеща“, коментира Румен Драганов.
Горчивият ни опит показа и че размерът на застраховката не е достатъчен, за да покрие всички материални щети. Показа и че ние не знаем как да задействаме застраховката съгласно евродирективите, и не на последно място българските фирми загубиха своята регистрация, защото не можаха да подадат документите си за промяна в статута на застраховател в законов срок. В резултат на това над 350 фирми бяха заличени от регистъра и прекратиха дейност.
Данните обаче сочат, че за последните десет години туроператорите са платили над 6 млн. лв. за застраховки, а ощетените руски туристи не можаха да получат парите си обратно.
По думите на експерта туристическата застраховка, която сега е регламентирана в закон за туризма, е неефективна, оскъпява туристическото пътуване и прави цената неконкурентна на пазара. Решението е или застраховката да се промени като принцип, или да се контролира от специализирани по закона за туризма застрахователи, които да поемат изцяло разходите по завръщането на туристите от всяка точка на света, а не те да бъдат задължавани сами да плащат всички разходи по завръщането си.
За туриста това означава, че винаги трябва да носи в себе си достатъчно висока сума, почти равна на себестойността на цялото пътуване, която да му гарантира връщането в родната страна в случай, че се окажат изоставени в чужбина, каза директорът на института.
Драганов припомни и че съществува европейска директива, която изисква всички страни-членки на ЕС да създадат механизъм, който в случай на проблеми в чужбина, да гарантира връщането на гражданите обратно. В България обаче липсва подобен механизъм, тъй като не е приет необходимият подзаконов нормативен акт.
преди 12 години Не разбирам защо ще се страхуват По добре е да привикват отговор Сигнализирай за неуместен коментар