Близо 24 милиона литра вино са продадени на вътрешния пазар през първото тримесечие на годината, сочи справката на Изпълнителната агенция по лозата и виното, която следи износа и вътрешния пазар, съобщиха от ведомството.
Спрямо миналата година се отбелязва леко намаление във вътрешното потребление, което се отчита от всички производители на хранителни продукти и напитки.
Ако през 2010 и 2011 г. на вътрешния пазар са били реализирани между 91 и 94 млн. л, то спадът от първото тримесечие дава основание за занижени прогнози.
С развитието на туризма през последните две години винопроизводителите започнаха да отчитат ръст на вътрешните продажби. Само допреди пет години избите разчитаха основно на износа.
Силната външна конкуренция обаче засегна сериозно бранша, което се отрази на експорта. Ако преди 6-7 години износът достигаше 100 млн. л, то през последните две години тези количества са около 57-58 млн. л.
Данните за първото тримесечие на тази година показват, че от страната са изнесени близо 12 млн. литра вино. Спрямо същото тримесечие на миналата година, когато са изнесени над 10 млн. литро, има лек ръст. Обикновено най-силни месеци за износа са след втората половина на годината, припомниха експерти.