IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

До месец ще има нова регулация между търговските вериги и производителите

Българският бизнес отдавна настоява за законова регламентация с търговците, посочи министърът на икономиката Делян Добрев

10:48 | 14.05.12 г.
<p>
	<em>Последната статистика сочи, че около 60 на сто от потреблението минава през търговските вериги </em>&nbsp; &nbsp;Снимка: БТА &nbsp;</p>

Последната статистика сочи, че около 60 на сто от потреблението минава през търговските вериги    Снимка: БТА  

Проблемът с изострените взаимоотношения между производители и търговски вериги, довели до фалити в преработвателния бранш, се очаква да бъде решен с промените в Закона за защита на конкуренцията, които ще бъдат готови до един месец.

Измененията в закона се правят по предложение на браншовите организации, съобщи в интервю за bTV министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев. 

Производителите на храни отдавна протестират срещу непосилните изисквания на веригите, които поради засиленото си присъствие на пазара и предпочитанията на потребителите да пазаруват основно там, поставят редица изисквания към дистрибуторите.

„Проблемът с монополно поставяните изисквания от страна на търговците съществува повече от три години. По предложение на бизнеса готвим промени в закона за конкуренцията, които са на съгласувателна процедура с останалите министерства и до месец очакваме да бъдат приети“, съобщиха от министерството на икономиката.

Пред bTV изпълнителният директор на Съюз „Произведено в България” Пламен Грозданов припомни, че в договорите, които веригите подписват с производителите на храни, често покрай традиционните отстъпки се включват и редица други отстъпки, свързани с промоционалните програми, които водят до значително намаление на печалбата на производителя.

Понякога тези отстъпки достигат 40-50% от стойността на продукта, което намалява очакваната печалба за производителите, коментира от Грозданов.

Друга форма на изнудване е и т.нар. „входна такса“, която търговските вериги искат от новите дистрибутори, свързана с инвестициите, направени от веригата при откриването на нов търговски обект, съобщи и Витан Витанов, собственик на фалирало рибопреработвателно предприятие.

„Този вид констрибуция е изискване, поставено в търговския договор и ако производителят не е съгласен, той просто няма достъп до потребителите, които в големите градове все повече пазаруват основно от търговските вериги“, коментира пред bTV Витанов.

Таксите се изчисляват на база търговска площ и варират от 500 до 5 000 лева, посочи още бизнесменът.

Шефът на съюза „Произведено в България“ Пламен Грозданов поясни, че с исканата регламентация предприемачите не обявяват война срещу търговските вериги, които имат съществена роля в икономиката на страната. За производителите е важно държавата да въведе регламентация, която да поставя равни пазарни отношения на всички страни по веригата, допълни още Грозданов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:12 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още