Според дългосрочната стратегия на ЕК в областта на транспорта, до 2030 г. около 30% от сегашния обем товари в Европа, които се превозват със сухопътен транспорт, трябва да преминат към превози с други, по-екологични видове транспорт, един от които е железопътния. Това посочи на по време на транспортна конференция в София Николете ван дер Ягт, генерален директор на Европейската асоциация за спедиторски, логистични и митнически услуги.
Опасно е да се поддържа тенденцията, че един вид товарен транспорт (в случая сухопътния) е много по-ефективен от други видове, отбеляза тя. Шефът на европейската асоциация веднага допълни, че за да има съвместимост при различните видове транспорт при превозите на товари на дълги разстояния, ще са необходими огромни инвестиции за изграждането на нови жп-линии, на интермодални терминали и други съоръжения.
Железопътният транспорт в Европа би трябвало да стане по-конкурентоспособен и към него да се насочат повече товари, каза от своя страна и Герхард Трохе, експерт от главна дирекция „Транспорт“ на ЕК. Той изтъкна, че тенденцията е и в бъдеще цените на петрола да растат, защото търсеното му в световен мащаб расте, което прави още по-актуален въпроса за нарастване както на относителния дял, така и на обема на превозените с жп-транспорт товари.
Представителят на ЕК отбеляза същевременно, че някои страни от ЕС не усвояват добре средствата от Кохезионния фонд, предназначени именно за изграждане и ремонт на железопътна инфраструктура.
От ръководството на българската Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) коментираха относно интермодалността, че в момента се подготвя апликационната форма за изграждането на интермодалния терминал край гара „Тодор Каблешков“ в Пловдивско, която трябва да е готова до лятото. След това ще бъдат проведени конкурси за избор за изпълнител и фирма за строителен надзор. Проектът, който ще се финансира основно със средства по оперативна програма „Транспорт“, трябва да е готов до 2014 г.
Предвижда се да се изграждат с евросредства в следващите години и интермодални терминали край София и Русе. При втория проект обаче не е започнало дори прединвестиционно проучване поради липса на средства, казаха от НКЖИ.
Представители на бизнеса пък посочиха, че би могло интермодални терминали да се строят чрез публично-частно партньорство, като държавата взема предвид мнението на бизнеса за тяхното разположение в страната.
преди 12 години Това са глупости. Кражби има, но те са незначителни спрямо другите кражби и неефективното управление на българските железници. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Как да обясним на брюкселджиите, че в българската "държава" железотъпен транспорт не може да се развива, защото т.нар. "роми" крадат релсите и кабелите на ел-захранването, а ние не можем да ги спрем, защото тая дейност е част от етнокултурните им особености? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хората се подготвят за сле петролната ера , и ако за лекотварния транспорт има някакво решение / батерии , хибриди, водород / то за товарния единственното решение е железопътния транспорт . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години А-а-а-а ЩО !?? :)) Та у нас умниците от 1989 насам правят точно обратното !!? Явно и в тази област ще трябват напътствия от вън! Очаквам да ги вразумят и по отношение на усилията им да съсредоточат всичкия ресурс на държавата у София ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар