IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Доколко новият европейски икономически договор е изгоден за България

Сред икономисти преобладава мнението, че трябва да се съобразим с фискалните правила, но да не допускаме Европа да определя икономическата ни политика

08:07 | 27.01.12 г. 6
Автор - снимка
Създател
Доколко новият европейски икономически договор е изгоден за България

Европейският договор за стабилност, координация и управлениe, който би трябвало да бъде утвърден до края на януари, предизвиква оживени дебати между икономисти и финансови експерти по отношение на това с каква част от клаузите му би трябвало да се съгласим и съответно подпишем.

Министърът на финансите Симеон Дянков преди дни заяви, че вероятно ще подпишем в пълния му вид икономическия договоркойто обаче още не е уточнен. Всъщност най-големи дискусии, и то не само в България, предизвиква фискалната част. Български икономисти по време на дискусия по темата изказаха своите становища и препоръки по нея.

В началото Петър Ганев (Институт за пазарна икономика) отбеляза, че според една от най-важните клаузи във въпросния икономически договор структурният дефицит на страните не би трябвало да надвишава 0,5% от брутния вътрешен продукт (БВП). Ганев допълни, че според приетите преди месеци от нашия парламент промени в Закона за устройство на държавния бюджет, дефицитът (на касова основа) не би трябвало да превишава 2% от БВП. Освен това, преразпределението на публичните разходи не трябва да надхвърля 40% от БВП на консолидирана основа, а държавният дълг да не надвишава 60% от БВП (каквото е и изискването за страните от ЕС).

Притеснително е изискването за „икономическа координация“ при „големи реформи“ между страните от ЕС, подписали договора, каза Георги Ангелов (Институт "Отворено общество"). Той посочи, че в случая не е ясно какви точно реформи се имат предвид. Той посочи, че по всяка вероятност тук се включва и изменението във вида или ставките на данъците, и запита, дали „ако например искаме да се вдигне даден данък, то трябва да питаме още 20 държави“, и ако е така – трябва ли да подписваме тази част от договора.

Подобно мнение по този въпрос изказа и подуправителят на БНБ Калин Христов. По думите му структурната политика, включително определянето на данъци, а също и реформите, например в пенсионната система, трябва да си останат приоритет на отделните държави. Затова неговото становище е, четвъртият дял от договора, който съдържа посочените постановки, да не бъде подписван сега от България, а след като се присъединим към еврозоната.

Съпредседателят на Синята коалиция и председател на парламентарната комисия по икономика и енергетика Мартин Димитров предложи посочените клаузи за „икономическа координация“ да не бъдат подписвани от България и след присъединяването й към еврозоната, защото по този начин "правилата ще се определят от големите страни като Франция и Германия, без да се отчитат интересите на по-малките, като нашата". Калин Христов подкрепи това становище.

Европейските фискални правила по всяка вероятност ще ни предпазят от бъдещи кризи на свръхзадлъжнялостта, но от сегашната – не, коментира бившият министър на финансите и настоящ депутат Пламен Орешарски. Според него за целта е необходимо прилагането на повече мерки от страна на Европейската централна банка (ЕЦБ), защото темповете на Европа при излизането на кризата изостават от тези на други страни.

„Сега Европа се „вглежда“ в дефицитите на държавните-членки, но не обръща достатъчно внимание на дълговите проблеми. Не са предвидени и санкции, ако държавния дълг надмине 60% от БВП – вероятно защото част от страните от еврозоната имат високи дългове“, смята Орешарски. Според него въвеждането на строги регулации на дълга е „не по-малко важно от регулациите на дефицита“.

Бившият финансов министър коментира още, че „четвъртата част от договора е „опасна“ именно заради подтекста, че е възможно с нея да се допуска данъчна „хармонизация“ между подписалите споразумението страни. Въпреки че засега това не е казано направо, възможно е да бъде записано в окончателния текст на договора“. Освен това, допълни Орешарски, 10-те години на еврото показват, че икономическите различия между страните в еврозоната се задълбочават. 

Фискалните правила са необходими, но те не са достатъчни, за да решат сегашните финансови проблеми на Европа, коментира и бившият енергиен министър и настоящ депутат от Коалиция за България Румен Овчаров. По думите му правилата трябва да са гъвкави, т.е. зададени в определени рамки, и да създават условия за растеж. Според Овчаров, фискалните правила в европейския договор биха дали положителни резултати след няколко години, но сега не дават отговор на въпроса как да се премине към растеж.

Румен Овчаров обаче не беше категоричен дали трябва да подписваме частта от договора, касаеща „икономическата координация“, която според част от икономистите може да означава и вдигане на данъците по европейски указания. „Сега като имаме ниски данъци, привлякохме ли инвестиции?“, попита реторично той. 

Повечето от участниците в дискусията обърнаха внимание и на факта, че "правилата трябва да се спазват" и да има съотватните санкции за нарушаването им, защото и досега има правила, но Гърция не ги е спазвала.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:00 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 0
dean.jordanov
преди 12 години
all_trader2 = патилан?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 1
all_trader2
преди 12 години
Въпреки заклинанията, че няма да участва с пари в Европейския фонд за финансова стабилност (ЕФФС), българското правителство води преговори за голям заем, част от който е предназначен именно за този фонд, научи Биволъ от източници в европейските банкови среди.Проведени са консултации с френски и немски банки за 4,5 млрд евро, като 2 млрд от тях ще са за участието на България в Европейският фонд за финансова стабилност (ЕФФС), а останалите 2,5 млрд за вътрешни разходи.Вноската в ЕФФС всъщност играе ролята на смокиново листо за останалите 2,5 млрд нужни на правителството, което напълно е изчерпало фискалния резерв - коментират още източниците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 0
all_trader2
преди 12 години
крайно врем е евече да престанем с тези глупости за ниско данъчно облагане и високи косвени данъци - ЗАКРИЙТЕ ИПИ - БЪЛВАТ САМО ПРОПАГАНДА Дянков също трябва МОМЕНТАЛНО ДА БЪДЕ УВОЛНЕН!!!Моментално качване на преките данъци и сваляне на косвените - РАЗСПАХТЕ БЪЛГАРИЯ - *** ТАКИВА!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 0
all_trader2
преди 12 години
глупаците сме ние - в коя нормална държава има плосък данък от 10% - който привлича само перачи на пари и не осигурява достатъчно приходи за фиска ????
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 0
promanbg
преди 12 години
Или безнадеждни *** или изпечени мошеници са на Запад.Има два по-малко болезнени пътя сега.1. Още утре се подписва създаването на Съюза на съветските европейски държави (защо трябва да става мъчително и с агония както е в момента?) или2. Взема се решение за разпускане на ЕС и ЕЗ.Всичко останало е агония. Държавите в ЕС са твърде различни, за да има малко задължаващи съюзни отношение. Или централизация или разпад. Другото е прах в очите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
Спящият бик
преди 12 години
От два дни се опитват да ме "успокоят", че не сега, а по-късно - при влизането в Еврозоната - щели сме да подпишем за данъчна хармонизация!? Ало-о-о-о-о!!!!! Това е краят на нашата независимост, на възможността ни да конкурираме и да просперираме... Това е самоубийство за България!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още