Продажбите на дребно в България ще нарастват с годишен ръст от 4,8%, изчислено в местна валута, между 2011 и 2015 г., сочи доклад на Business Monitor International (BMI), с който Investor.bg разполага.
Според доклада, актуален към първото тримесечие на 2012 г., общият обем на продажбите на дребно у нас ще нарасне до 17,69 млрд. лв през 2015 г. от 14,54 млрд. лв през 2011 г. - ръст от 22%.
Сред основните фактори за този ръст са повишената покупателна способност на потребителите и ниските цени, предлагани от местни и чужди търговски вериги.
След присъединяването на страната към ЕС редица европейски вериги стъпиха на българския пазар в търсене на начини да увеличат своите пазари на континента.
Номиналният БВП у нас се очаква да отчете ръст от 2,7% в сравнение с близо 49 млрд. долара за 2011 г. Средният ръст на БВП между 2011 и 2016 г. се прогнозира на 3,8%, се казва в доклада.
Въпреки че населението на страната се очаква леко да намалее – от 7,5 млн. души през 2011 г. до 7,2 млн. през 2016 г., БВП на глава на населението се прогнозира да нарасне с 36,5% и да достигне 8 957 долара, смятат от компанията.
Друг съществен фактор за нарастването на продажбите на дребно ще бъдат интензивните урбанизационни процеси у нас. Потребителите в големите градове разполагат с повече средства за харчене и са по-склонни да правят покупки, които демонстрират социален статус.
От компанията цитират данни на ООН, според които градското население в България ще се повиши до 78% от общото в сравнение със 72,2% през 2010 г.
Един от секторите, които вероятно ще нараснат през периода, е този на електрониката – основно поради ниското проникване сред домакинствата в момента, предоставящо потенциал за ръст. Според компанията продажбите на електроника ще нараснат с 23% до 1,77 млрд. долара до 2015 г.
Ръст се очаква също и в продажбите на автомобили и фармацевтичния сектор.
Продажбите на хранителни продукти ще се повишат с 4,2% между 2011 и 2015 г. и ще достигнат обем от 5 млрд. долара. Техният дял обаче ще се понижи до 37% от 47,4% през 2011 г.