IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българската авиация отчита трудна година

Председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов посочи проблемите на сектора у нас

12:50 | 20.12.11 г.
Автор - снимка
Създател
Българската авиация отчита трудна година

Изминаващата 2011 година беше трудна за авиацията като цяло, но не изглеждаше толкова драматична за нас. Това каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов в коментар за БТА. По думите му туризмът е реализирал по-високи от очакваните резултати и авиацията като негова функция в някаква степен е спечелила.

"Един от проблемите на авиокомпаниите са „вменени задължения, за които те нямат правомощия“, категоричен е Станулов. Той пояснява, че казусът се състои в това, че на авиокомпаниите се налага да връщат пътници, които пътуват от страни на Шенген, но са граждани на страни извън зоната – като турци, сърби, руснаци, много граждани от арабските и азиатски държави и др., идващи например от Германия или Франция в страната ни.

„Парадоксът е, че те са преминали паспортен и граничен контрол на летища като Хамбург, но идвайки у нас за неколкодневна почивка, трябва да бъдат връщани, а превозилата ги авиокомпания - глобявана от 5 до 7 хил. лв.“, смята Станулов. Според него причината за това е, че без да сме страна на Шенген сме въвели и спазваме неговите разпоредби. Въпросът многократно е поставян пред Министерството на външните работи, но засега оттам има „твърд отказ за премахване на тази несвойствена за авиокомпаниите митническо-контролна функция“.

Друг проблем е, че държавата у нас напълно се е оттеглила от обучението на пилоти, което е „скъпо действие и струва по около 45 хил. евро за всеки професионален пилот, заяви председателят на асоциацията.

Големият проблем за „малката“ авиация (любители, спортна авиация, учебни центрове) датира още от 1990 г. и е свързан и с летищата. Според Станулов, съществуващите площадки за кацане на селскостопански самолети не се поддържат добре. А за да възстановиш подобна площадка и да създадеш едно спортно - учебно летище трябват огромни усилия.

Флотът на „малката“ авиация  у нас е от около 120 самолета. В Чехия, например, техният брой е над 1500, а в Германия - над 2500. При нас за съжаление държавата с промени в закона въведе за тях строги правила, присъщи за големите самолети, посочват шефа на Асоциацията на българските авиокомпании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:17 | 30.08.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още