Има сериозни основания да се мисли, че днес ще се стигне до споразумение със синдикатите и прекратяване на стачката в БДЖ от утре. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски пред БНТ. Загубите на железниците от стачката по предварителни данни досега са около 1,3 млн. лева, посочи министърът.
"Без реформи пари в БДЖ няма да се наливат", отново повтори Московски. Той допълни, че основните въпроси, които ще се обсъждат днес са свързани с клаузи от новия колективен трудов договор.
Транспортният министър коментира, че е постигнал „частичен успех“ с разсрочване на плащането на част от сумата за 25-те мотриси Siemens, но ако до края на годината не се платят 15 млн. евро, по всяка вероятност германската банка ще ги поиска обратно.
„Дружеството няма как да осигури плащанията. Министърът на финансите Симеон Дянков също е потвърдил, че няма откъде да се осигурят. Но темата продължава да се дискутира, търсят се всякакви механизми. За момента обаче няма решение“, заяви Московски.
На въпрос за проблемите около „Български пощи“ министърът заяви, че дружеството ще приключи годината с около 10 млн. лв. загуба“. По думите му основната причина за това положение е, че при изискване на европейската директива за либерализация на универсалната пощенснка услуга до 2014 г., предишното правителство е решило това да стане още през 2010 г. „Така пазарът е отворен за частните оператори, преди пощите да са реформирани и да са подготвени за новите условия.“
Министърът даде и пример. „Минималната цена за универсалната услуга на пощите се определя от Комисията за регулиране на съобщенията и е общоизвестна. Така че при явяване на конкурс частните оператори просто дават с 2 ст. по-ниска цена за услугата и спечелват конкурса. Не знам защо е направено така. Затова подозирам сериозен лобизъм на частните пощенски оператори при предното правителство. Досега в Европа пазарът на пощенски услуги са си либерализирали само пет държави, и то Германия, Холандия, Швеция, Франция.“
"Български пощи" не се предвижда да бъдат приватизирано скоро, подчерта Московски. Той допълни, че първоначално стратегията е била да се привлече частен инвеститор, който да придобие дял от пощите.
„Обаче тъй като пощите се върнаха в така наречения забранителен списък за приватизация, трябва да променяме стратегията, но ще изчакаме финансовите резултати на дружеството за годината.“
Междувременно стана ясно, че Софийски градски съд е отложил днес делото за стачката в БДЖ, съобщиха от КНСБ.
Делото, заведено от БДЖ срещу работници и служители, участвали в стачката, е отложено за 1 евруари 2012 г.
Причина за отлагането е, че юристите на БДЖ са завели нередовна искова молба, както и че на ответниците - работници и служители на БДЖ не са посочени адресите и ЕГН, което е задължително изискване за редовността на исковата молба.
Освен това работниците и служителите не са призовани седем дни преди
съдебното заседание, не са им връчени исковите молби и доказателствата към тях.
Съдът е дал задължителни указания и срок на юристите на БДЖ да поправят всички пропуски. Ако до 01.02.2012 г. юристите на БДЖ не са изпълнили задължителните указания на съда и не са отстранили нередностите, исковата молба, заедно с приложенията към нея трябва да бъде върната и делото – прекратено.
* Актуализирано към 16.00 часа