Проектът за строеж на нефтопровода Бургас-Александруполис ще бъде планиран, проектиран и изграден при спазване на стандартите на най-добрите международни практики, както и в съответствие с изискванията на ЕС за оценка на риска и въздействието върху околната среда. Това се казва в публикувания днес на сайта на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) доклад за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на нефтопровода.
Докладът, който беше връщан от министерството за доработка три пъти, е обемен и изключително подробен на експертно ниво и включва множество проучвания на почвите и водите на географския район, където се предвижда да премине трасето на нефтопровода.
Планираният 42-инчов тръбопровод първоначално се предвижда да транспортира 35 милиона тона суров нефт на година, като проектният капацитет след 4 години ще достигне 50 млн. тона.
Засега експлоатация на съоръжението се предвижда за началото на 2015 г.
Целта на проекта за нефтопровода Бургас–Александруполис е да пренася нефт, произведен в Русия, Казахстан и Азербайджан към дестинации в Европейския съюз, Северна Америка и други международни пазари.
За допълнителното производство на суров нефт, очаквано в близко бъдеще в страни от бившия Съветски съюз, нефтопроводът Бургас–Александруполис ще служи като транспортен път в допълнение към превозването на нефт с танкери през Босфора. Съществуват обаче физически ограничения и опасности за околната среда, смятат експертите, изготвили доклада.
Суровият нефт за Бургас-Александруполис ще бъде транспортиран с танкери от нефтени пристанища в Черно море до Бургас и оттам чрез тръбопровод до Александруполис. В гръцкото пристанище петролът ще бъде натоварван на танкери, които ще го пренасят до крайната дестинация.
Тръбопроводната система най-общо ще има три вида основни инсталации. Едните инсталации ще са за разтоварване на танкери и резервоари за съхранение в района на Бургас и за приемане на разтоварения суров нефт. Другого основно съоръжение от нефтопровода е подземен тръбопровод от Бургас към Александруполис, който включва помпени станции. Предвижда се и строителството на резервоари за съхранение в района на Александруполис, които ще приемат нефта от тръбопровода, и съответно към тях инсталации за натоварване на нефта в танкери.
Проектът се реализира от регистрираната в Холандия фирма Trans-Balkan Pipeline (TBP), която представлява собственик и инвеститор посредством местните си клонове в България и Гърция.
Проектът се основава на тристранно правителствено споразумение между България, Гърция и Русия, което беше подписано през март 2007 г. и впоследствие ратифицирано от парламентите на трите страни. Руските акционери ще имат 51-процентов дял в проекта, а българските и гръцките дялове ще бъдат по 24,5%. На 15 януари 2009 г. проектът беше обявен от българското правителство за „проект от национално значение“.
преди 13 години Ако съм банкер, бих побързал да си прибера парите раздавани като кредити около Слънчев Бряг и в целия бургаски залив, защото само след няколко години със сигурност няма да мога да си ги взема... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години бойко, бойкоооо продаде българското черноморие и поминъка на десетки хиляди българи за жълти стотинки! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Каква ще е ползата за България или по точно, калко долари ще влизат в хазната?! При разлив ще има ли сериозни компенсации за България или руснаци и гърци ще вдигат рамене?! Ще имаме ли кранче на тръбопровода или ще бъде като тръбите на " Топлофикация" просто да си минават, дори и да не плащаш?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар