Европейската комисия (ЕК) е одобрила програма за промоция на български пресни плодове и зеленчуци на пазарите в Германия, Чехия и Румъния на обща стойност над 2,5 млн. евро, като половината от средствата са съфинансиране от Европейския съюз (ЕС), съобщиха от Еврокомисията.
Програмата е предложена от Българската асоциация на производителите на оранжерийна продукция. Председателят на организацията Пламен Сапунджиев поясни за Investor.bg, че българските производители имат известно присъствие на чешкия и румънския пазари и почти никакво на германския, но биха искали да увеличат предлагането там.
Днес ЕК одобри общо 14 програми в 11 държави-членки за промоция на пресните плодове и зеленчуци както на вътрешните, така и на пазарите на трети страни след кризата с Е-коли, съобщиха от Брюксел. Общият бюджет на програмите е 34,1 млн. евро, от които 50% (17 млн. евро) ще бъдат предоставени от ЕС.
Заразата с бактерията сериозно засегна производителите и еврокомисарят по земеделието Дачиан Чолош обеща подкрепа за сектора чрез ускоряване на процедурите за одобрение за промоционални програми, уточняват от ЕК.
През юли беше приет регламент, с който процедурите по приемането на програмите бяха съкратени наполовина като времетраене. В комисията са били получени общо 17 програми на стойност 40,1 млн. евро, от които 14 са одобрени за съфинансиране. От тях 11 са насочени за промоция на пресни плодове и зеленчуци на вътрешните пазари, а други 3 – за пазарите на трети страни.
От държавите-членки Германия е основен целеви пазар, а извън ЕС това са Китай, Русия и Украйна.
Още през 2000 г. Съветът на ЕС реши, че Еврообщността би могла да съдейства за финансирането на мерки, които предоставят информация за насърчаването на селскостопански продукти и храни на единния пазар на ЕС и в трети страни, припомнят от Брюксел.
Годишният бюджет за подобни дейности е 55 млн. евро, като съюзът финансира до 50% от разходите по мерките. Останалите разходи са за сметка на браншовите организации, които са предложили програмите.