Евентуална стачка в железницата в момента няма да подобри положението, а само ще го влоши и ще доведе до още по-бързия й фалит, обяви Георги Ангелов от институт "Отворено общество" по повод взетото решение за национална стачка в БДЖ на 24 ноември, съобщи БТА.
„Отговорната позиция на синдикатите в момента е заедно с ръководството на превозвача да решат как да се постигнат финансовите показатели, заложени за оздравяването, които да изведат компанията от голямата й задлъжнялост“, обявиха икономистите на проведената днес кръгла маса за реформите в БДЖ, организирана от института "Отворено общество".
Според Ангелов около 50 млн. лв от загубите на БДЖ трябва да се съкратят, за да може компанията да получи дългосрочна перспектива за развитие и да бъде конкурентна на автобусния транспорт.
"Ако БДЖ фалира и кредиторите си вземат активите, това ще излезе много скъпо за превозвача, защото случаят не е идентичен с този на авиокомпания "Балкан", където активите не бяха заложени". Така Ангелов коментира идеята, лансирана тази сутрин и от транспортния министър Ивайло Московски, за евентуалното създаване на нова компания при евентуален фалит на БДЖ.
"Няма как с финансови еквилибристики да решим проблема, трябва да се правят реформи", обобщи Ангелов.
Според Петър Ганев от Института по пазарна икономика алтернативата за БДЖ не е като тази на "Кремиковци", защото железницата ще продължи да съществува под каквато и да е форма. Затова и единственият печеливш вариант е "доброволната оптимизация" на състава, заключи Ганев.
Според председателя на съвета на директорите на холдинг БДЖ Владимир Владимиров при изпълнение на всички реформи може да бъдат усвоени около 300 млн. евро за пътническите превози от европейските фондове. Това ще даде основание на правителството да извършва трансфер на 50 млн. лева годишно, посочи още Владимиров.
Сред изброените мерки в реформата са още ограничаването на кражбите на гориво и гратисчийството, продажбата на неоперативни активи, което да достигне 30 млн. лева през следващата година.
Още 140 млн. лева могат да бъдат освободени през следващите седем години от намаляване на влаковете.
Ако предпирятието "Товарни превози" бъде продадено за 100 млн. евро, това ще изчисти всички въпроси с неплатежноспособността на компанията, припомни Владимиров.
преди 13 години В една нормална страна БДЖ отдавна да е обявена в несъстоятелност според Търговския закон и фалирала, но в България всичко се прави наужким защото сме страната на щраусите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар