Със 116 часа по-малко или около 15 работни дни губят българските данъкоплатци при плащането на данъците и осигурителните си вноски в рамките на една календарна година. Това сочи годишният доклад на Световната банка „Doing Business 2012”, изработен въз основа на наблюденията си за административното обслужване в 183 държави в света, съобщиха от пресцентъра на агенцията по приходите.
През последната година средното време за деклариране и внасяне на данъците и осигурителните вноски от гражданите и фирмите е намаляло от 616 часа до 500 часа, сочи още докладът.
Сериозно подобрение се забелязва и в класирането на страната по показателя плащане на данъци. Според доклада на международната институция, България е подобрила позициите си и се е качила с 16 места за една година, като заема 69 място.
Като основна причина за подобряване на показателите на България експертите посочват въвеждането на повече електронни услуги от Националната агенция по приходите (НАП). По данни на НАП годишно в агенцията постъпват над 40 милиона електронни документа.
Приходното ведомство предоставя на клиентите си общо 25 е-услуги. Според изчисленията на агенцията това означава, че срещу минимална инвестиция в електронен подпис гражданите и фирмите спестяват около 330 млн. лв. на година от това, че не губят времето на своите служители в път и опашки.
Най-използваната услуга е за подаване на ДДС декларации по интернет. Над 80% от регистрираните по ДДС 210 хиляди мениджъри изпращат документите си по този начин.
Средномесечно по електронен път в агенцията идват и по 3 милиона осигурителни декларации. Около 200 хиляди уведомления за трудови договори се подават месечно от фирмите чрез интернет, сочи анализът.
„Знаем, че не можем да направим плащането на данъци приятно, но се стремим да го направим по-лесно. Очевидно пътят за това е развиването на нови и усъвършенстването на съществуващите електронни услуги”, коментира изпълнителният директор на НАП Красимир Стефанов по повод резултатите от анализа на Световната банка.