От 39% до 75% се обезценяват автомобилите в България до четвъртата си година след производството, показва проучване на sale-autos.com, което е направено на база информацията, предоставена от български автокъщи в сайта.
Стойностите отчитат връх за периода между втората и четвъртата година след пускането на автомобила в експлоатация. До десетата година след производството обезценяването на автомобилите достига до над 80% от базовата цена.
От 11-те най-продавани марки през първите четири години най-бавно падат цените на моделите на Peugeot, Dacia, Toyota и Citroen с под 50%. Най-бързо за този период се обезценяват автомобилите с марка Renault – със 75%, KIA - 73%, Chevrolet - 60%, Ford - 60%, Opel - 56% и Volkswagen - 51%.
Между четвъртата и десетата си година след производство цените на 11-те марки автомобили падат с по-бавни темпове, но достигат и до завидните 80% и отгоре. Най-бързо в този период падат цените на Renault – с 83%, KIA - 80%, Ford - 73%, Opel - 69%, Citroen - 64%, Skoda - 64%, Volkswagen - 62%, Chevrolet - 62%, Peugeot - 62%, Toyota – 51% и Dacia - 36%.
В проучването са взети под внимание единайсетте най-продавани марки автомобили в страната за периода януари – септември 2011 г. според статистиката, която води Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП).
Не липсват и куриозни случаи, в които се продават автомобили втора употреба на по-високи цени, отколкото новите модели.
Експертите препоръчват като най-подходящо време за инвестиция в автомобил втора ръка периода непосредствено преди и след четвъртата година след производството на автомобила.
Купуването на автомобил втора ръка може да крие и много рискове, независимо от годината на производство, в зависимост от това колко време е потребяван, в какви условия и т.н. За сигурността на една такава инвестиция помага независимата автоекспертиза, която набира популярност на българския пазар. Чрез нея се установява реалното техническо състояние на автомобила, което дава възможности за сваляне на цената, препоръки и приблизителна стойност на допълнителните разходи, които следват непосредствено след покупката на автомобил втора ръка, както и издаване на сертификат за сигурността на автомобила на пътя, както на личния така и при покупка.