Почти всички български предложения за пътни и железопътни трасета са включени в приетата днес от Европейската комисия (ЕК) схема на основната и разширената европейска транспортна мрежа (TEМ-T). Това обяви днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
За това са спомогнали както преговорите с ЕК, така и фактът, че страната ни се намира на кръстопът на 5 транспортни коридора.
По Механизма за свързване на Европа до 2020 г. ще бъдат инвестирани общо 31,7 млрд.евро за подобряване на транспортната инфраструктура на Европа и за изграждане на липсващите връзки, посочи представителят на ЕК Ана Ливиерату.
От посочената сума 10 млрд. евро са от Кохезионния фонд за транспортни проекти в държавите, участващи в политиката за сближаване, към които спада и България.
Другите 21,7 млрд. евро са на разположение за всички държави-членки за инвестиции в транспортната инфраструктура. Целта е да се подобрят връзките между различните части на ЕС и да се улесни взаимният обмен на стоки и хора.
Като пример за неефективни връзки Ливиерату посочи наличието на седем различни стандарта за ширината на жп релсите в Европа.
При финансиране на проектите, включени в основната европейска пътна мрежа, еврофинансирането ще е 80-85%, а останалото - национално съфинансиране, обясни представителят на ЕК.
При обектите, включени в разширената мрежа обаче, съотношението между европейски и национални средства на страните-членки е обратното.
В тази връзка министър Московски обясни, че за 10-те интермодални терминала и за подобряване на пристанищната и летищната инфраструктура ще се процедира основно чрез концесиониране и прилагане на публично-частно партньорство.
Освен вече известните пътни и жп проекти, които са предложени от българска страна за финансиране с евросредства, в окончателния списък е включено и трасето (пътно и жп) „София-Велико Търново-Русе-Букурещ), стана ясно днес.