Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е започнала разработката на пътни проекти с обща индикативна стойност в размер на 4,26 млрд. евро. Целта е те да бъдат завършени до началото на 2014 г. и да бъдат предложени за финансиране с евросредства през следващия програмен период (2014-2020 г.), посочи експертът от агенцията Николина Николова.
Списък на подготвяните пътни проекти:
- Автомагистрала „Хемус“ - 280 км. Прогнозната стойност на проекта е 1,25 млрд. евро.
- Автомагистрала „Струма“, Лот 3 – 62 км. Индикативна стойност – 910 млн. евро.
- Магистрала „Черно море“ - 100 км. Индикативна стойност – 450 млн. евро.
- Проход „Маказа“ - 195 км. Индикативна стойност – 382 млн. евро.
- Скоростен път (с две платна) – Варна-Дуранкулак – 100 км. Индикативна стойност – 200 млн. евро.
- “Гюешево-София – 85 км. Прогнозна стойност – 220 млн. евро.
- “Видин-Ботевград“ - 126 км. Индикативна стойност – 187 млн. евро.
- Скоростен път „Рила“ - 143 км. Прогнозна стойност - 420 млн. евро.
- “Русе-Шумен“ - 105 км. Индикативна стойност - 200 млн. евро.
- Скоростен път Пловдив-Асеновград – 25 км. Индикативна стойност - 40 млн. евро.
На въпрос на Investor.bg как ще се осигурят евросредства за посочените проекти, след като, по думите на транспортния министър Ивайло Московски за следващия програмен период по оперативна програма (ОП) „Транспорт“ може да очакваме до 15-20% увеличение на средствата спрямо първия период – т.е. под 3 млрд. евро за пътни и жп проекти, Николова обясни, че списъкът с посочените проекти не е окончателен. Тя допълни, че към края на годината той ще бъде подреден по приоритети.
За проектите, за които не се осигурят евросредства, ще се търси евентуално финансиране чрез заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) или няма да бъдат реализирани, допълни експертът.
Специално за Лот 3 на магистрала „Струма“ оптимистичният вариант (но не много вероятен) е строителството да започне през 2014 г. и да приключи за 4 години. За целта би трябвало до края на тази година апликационната форма да бъде подадена в Европейската комисия.
преди 13 години "Хемус" по средата - между Шумен и Велико Търново, можела да не е магистрала, а да се прави като път, заяви строителният министър Росен Плевнелиев отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Има някакво разминаване явно - 12 Септември 2011 - Магистрала Черно море се срина до шосе. Правителството на ГЕРБ зачерква Варна като транспортен център на страната и не я предвижда в приоритетните проекти, по които ще търси финансиране от ЕС след 2013-а. Това стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски, който заяви в курорта Златни пясъци, че магистрала Черно море може изобщо да няма. На въпрос на БТА защо автомагистрала "Хемус" е все на опашката на приоритетите на правителствата, министър-председателят Бойко Борисов отговори, че това е много скъпа магистрала и затова няма желаещи да я строят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Индикативните стойности ми се виждат някак завишени. Например: Пловдив-Асеновград 25 км за 40 млн. евро е много. Все пак това е почти права отсечка през полето и то при положение, че почи 60% от ширината я има в сегашния път.За Лот3 на Струма - 1мрлд за строежа на безумен тунел е много неефективно. За съжаление едва ли ще тръгнат към по-лошото за екологията решение - да стоят направо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар