Липсата на производство, високите международни цени на суровата захар и петрола, както и търговските надценки са основните фактори за резкия ръст на потребителските цени на захарта в България от началото на годината. Това показва анализ, изготвен по разпореждане на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, съобщиха от Министерството на финансите.
Целта на анализа е да направи обективен преглед на състоянието и на основните фактори, които оказват влияние при ценообразуването на захарта у нас.
След януари 2011 г. цената на килограм захар от производителя до потребителя нараства с близо 1 лев, което рязко контрастира с тенденциите в предходните години, като се отчитат промените на цените на петрола и захарта на световните пазари.
Върху цената на захарта влияние оказва и значителното намаляване на стимулите и възможностите за производство на захар в България. Целите на реформата са постепенна либерализация на европейските пазари на захар и предоставяне на свободен достъп на най-слабо развитите държави до пазара на ЕС.
За периода 2005-2011 г. производството на захар и захарни изделия у нас спада, а цените на произвежданите продукти, включително и рафинираната захар, растат. В резултат от провежданите от 2007 г. насам реформи в сектор „Захар” в ЕС, България преустановява производството на захар и се превръща основно във вносител на сурова захар, която след това се рафинира.
Страната разполага с национална квота само за производство на изоглюкоза в размер на 89 198 тона сухо вещество, а квотата за отглеждане на захарно цвекло е напълно закрита.
Данните, използвани в анализа, водят до извода, че производителите на захар и захарни изделия формират печалбата си основно от надценка на захарта за вътрешно потребление. Индикации за подобна хипотеза дават регистрираните тенденции в цените на едро и дребно, както и цените на производител и потребител.
В резултат от ограничените възможности за свиване на производствените разходи поради липсата на производствен процес на суровината в България, единствената възможност за увеличаване на печалбата остава увеличение на надценката за крайния потребител.