IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Огромни инвестиции в инфраструктурата на София предвижда план за по-чист въздух

Засега в общината не се обсъждат източниците за финансиране, чакат да минат местните избори

15:44 | 25.07.11 г. 6
Автор - снимка
Създател
Огромни инвестиции в инфраструктурата на София предвижда план за по-чист въздух

За да се подобри въздухът в София, са необходими инвестиции в инфраструктурата в размер на милиони левове – например трябва да се изградят кръстовища на две нива и паветата да се заменят с асфалт. Това става ясно от програмата за намаляване на нивата на замърсителите на въздуха - фини прахови частици и азотен диоксид за периода 2011-2014, публикувана на сайта на общината.

Общо в 30 български общини има наднормено съдържание на прах във въздуха. Те трябва да намалят нивото на фини прахови частици до границите, определени в евродиректива от 2008 г., за да избегнем санкции от Еврокомисията.

В София основните източници на замърсяване на въздуха са транспортът, промишлеността, битовите източници (горенето на дърва и въглища), строителството и ремонтите. Основен източник на замърсяване е транспортът, който осигурява около 80% от праховите емисии.

Спирането на Кремиковци е подобрило чистотата на въздуха. През 2010 г. преминаващите коли са намалели с 10% заради първи метро диаметър и световната финансова криза, показва анализът. Също с кризата се обяснява и намалението на площта на строителството и ремонтите през 2010 г. - с около 60% по-малко в сравнение с 2007 г. Площите ремонтирани пътища намаляват с около 15%.

В центъра е най-мръсно

Централната част на града не само е най-топла, но е и с най-замърсен въздух, а също така съществува и тенденция за увеличаване на замърсяването.

Какво се предлага

Ефективните мерки, предлагани в плана, са доста скъпи. Например: изграждане на кръстовища на две нива, да се полагат само настилки с ниска изтриваемост, подмяна на паважа с асфалт, полагане на ефективни отводнителни системи под пътищата, за да се изнася падналият прах.

В плана се предлага въвеждането на „зелена вълна“ в столичния трафик, бързо отстраняване на дупките, по-често миене на улиците.

Предвижда се още улиците да се оросяват през сухи и горещи периоди, да се чистят повече механизирано и по-малко на ръка, затревяване на прашните междублокови пространства.

Предлага се градският транспорт да стане по-привлекателен, да има повече велоалеи.

В момента от миенето на улиците няма голяма полза, тъй като мръсотията под паркираните коли остава. Трябва да се доизгради южната дъга на околовръстното шосе. В зоните със замърсяване може да се въведе режим на автомобилите с четни-нечетни номера, предвижда още планът.

Строителни разрешения ще се издават, ако е осигурено екологично топлоснабдяване. В общинските обекти течните горива трябва да бъдат заменени с централно топлоснабдяване, а тротоарите да се чистят от листата с прахосмукачки, предлагат експертите. Те препоръчват да се сложи край на опесъчаването и използването на солни смеси през зимата, да се мият и вътрешнокварталните улици, разширение на метрото.

Какво реално се прави в момента

Засега мерките от плана не са финансово обезпечени, заяви пред Investor.bg общинският съветник от екокомисията Георги Свиленски. Според него докато не минат предстоящите местни избори, едва ли някой в общината ще се заеме с качеството на въздуха.

Общинският съветник прогнозира, че междувременно въздухът в София ще става все по-мръсен. „Около 90% от автобусите са над 30 години, а междувременно нови тролеи ще имаме едва в края на следващата година“, обоснова се той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:11 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 0
lynx
преди 13 години
Ами като си избрахме кмета на София да управлява държавата така ще е.Метро, спортна зала (край с волейбола във Варна!), лувър и дори подлез с подово, околовръстни и магистрали за морето. Лентите се режат всеки ден докато в по-малките градове се затварят болници заради дългове.В момента всеки пети българин е столичанин. Макар и живота в столицата да става отвратителен заради пренаселеността и, свръх-централизацията носи огромни облаги. Това преселение създава пазар за ипотечни кредити и бута цените на имотите нагоре. И то в условията на демографска катастрофа! Как се създава ипотечен пазар иначе в страна в която преди 20 години 95% от жилищата бяха собственост на живеещите в тях?Приходите от местни данъци и такси растат заедно със всеки новоизпечен софиянец и всяка кола със "С" на номера. Огледайте се около вас и помислете колко от колегите ви са от София?Затова и управляващите люто бранят статуквото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 0
STRAHO
преди 13 години
В цял свят и от как свят светува морските градове и градовете край големи реки дърпат икономиките на държавите нагоре, но в нашата татковина не е така! Хората войни водят за морски излаз, а ние доброволно се отказваме да го ползваме. Вместо това заравяме купища ресурс в едно поле около което в радиус от 500 км едва ли живеят повече от 3 000 000 -3 200 000 човека:)) . Така и никой не си взе поука от уникалното икономическо недоразумение "КРЕМИКОВЦИ"!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 0
STRAHO
преди 13 години
Мисля, че добре разбирате какво имам предвид! :))) Имат си задължения и кметовете и държавата в и около градовете! Поста ми беше за държавните задължения. Флирта на управляващите със Софиянци взе да ни идва в повечко. И една забележка: България никога през многовековната си история не е била поделена административно на ПРОВИНЦИИ!!! :))) Няма провинция в България!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 1
global_dj
преди 13 години
Подкрепям това мнение. Нека кметовете да се захващат за работа, че тези евросредства си седят и ни чакат. Тяхна е работата да изготвят такива проекти, затова са на тези постове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 3
FINTA
преди 13 години
Страхо, има достатъчно проекти, за които може всеки кмет да кандидатства за развитие на инфраструктурата. В София, като най-голям град е нормално да има и най-много проблеми. И съответно най-голяма нужда от инвестиции в инфраструктура. Тук не става въпрос за разделение на София и провинция!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 1
STRAHO
преди 13 години
Алоооо управляващите! Имате държава, която да развивате а не ГРАД ДЪРЖАВА! Стига само с тая СОФИЯ! Ако продължи прекалено дълго флирта ви със софиянци може да си останете само с тях!:))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още