До есента транспортното министерство ще търси концесионери за летищата в Пловдив, Русе и Горна Оряховица. Към момента не е подадена нито една оферта за трите аеропорта, съобщи за Investor.bg зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.
Междувременно ръководството на транспортното министерство, което първоначално обяви, че ще търси концесионер и на летището в София, сега е сериозно разколебано дали това действително е необходимо.
Аеропортът изплаща два заема, договорени преди повече от десет години. Единият е за 60 млн. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), а вторият е за 12,3 млн. кувейтски динара (около 44 млн. щатски долара) от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие. Заемите бяха използвани за модернизацията на летището.
По данни от април т.г. летище София остава да изплати на ЕИБ 32,5 млн. евро по главницата. Дължимият остатък за плащане към Кувейтския фонд е в размер на 2,7 млн. кувейтски динара.
Удължаване на сроковете
Транспортното министерство обяви консециите на трите аеропорта в Пловдив, Русе и Горна Оряховица през март и април 2011 г.
Междувременно срокът за получаване на оферти за разширение и реконструкция на Летище Русе бе удължен от средата на юни до края на октомври. До 15 септември беше променена и крайната дата за подаване на оферти за изграждане на карго терминал в Пловдив. За Горна Оряховица срокът бе удължен от края на май до края на октомври.
Кризата и авиобизнесът
„На този етап няма интерес към летищата в Пловдив, Русе и Горна Оряховица. Обяснявам си го и с кризата. Удължаването на сроковете е нормална процедура“, поясни още Камен Кичев.
Той посочи, че инвеститорите на този етап не се интересуват от летищата. От друга страна, авиокомпаниите предпочитат предимно дестинациите към София и морето, а не към Централна България.
„Продължаваме да представяме летищата пред потенциални инвеститори. Надявам се, че поне за едно от тях ще бъдат заявени оферти“, допълни Кичев.
Бившият транспортен министър Петър Мутафчиев също си обяснява с кризата липсата на участници в процедурите.
„Много по-лесно се намират инвеститори за работеща инфраструктура, тъй като е ясно какви са резултатите на съответното предприятие“, посочи Мутафчиев по повод поредния опит да се намери концесионер на летище Русе.
Запитан трябва ли да се дава на концесия Летище София, той отговори: „Категорично не, защото там няма какво да се инвестира в пътническите превози. Държавата чрез кредити направи необходимите инвестиции в новата писта и новия терминал, а той все още няма нужда да бъде разширяван“.
Транспортни експерти коментираха пред Investor.bg, че ще бъде изключително трудно да се намерят инвеститори за трите летища в страната. Според тях концепцията за Русе, Пловдив и Горна Оряховица е грешна, тъй като се търсят инвеститори за нещо, което няма пазар. Така вложенията в инфраструктурата нямало как да се върнат.
Специалистите са против концесионирането и на столичното летище, тъй като аеропортът няма достатъчно товари, които да оправдаят строителството на карго терминал. Според тях е много по-важно да се направи анализ на очаквания пътникопоток и едва след това да се реши бъдещето на летище София.
Експертите предупредиха още, че евентуална инвестиция за летището в Балчик също трудно ще се изплати, тъй като на морето имаме две развити сезонни летища в Бургас и Варна.
преди 13 години Кои са тези транспортни експерти и специалисти? Може ли по имена? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Имайки впредвид за състоянието на инфраструктурата в тези райони, мисля, че трудно ще се намери инвеститор. Ще минат още няколко години до засилване на интереса на такъв тип инвеститори към споменатите райони. отговор Сигнализирай за неуместен коментар