Българските щандове на международни изложения ще имат обща визия. Това съобщи Марияна Велкова, директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.
Изработването на дизайна е станало по проект, финансиран от оперативна програма „Конкурентоспособност“, като за целта са отпуснати 100 хил. лв. (с ДДС). Всеки щанд е съобразен със сектора, в който действат предприятията. Цената за изграждането на самите щандове зависи от изложението, в което се включват фирмите.
Веселин Горнишки от агенцията съобщи, че предстои да бъдат разработени 18 секторни експортни стратегии за малките и средните фирми, ориентирани да изнасят. Тези сектори са подбрани от икономическото министерство според техния потенциал. Включени са компании от хранително-вкусовата промишленост, фармацията, машиносторителната, текстилната и мебелната индустрия, както и производителите на изделия от дърво или метал. Обществената поръчка за изготвянето на стратегиите ще бъде обявена до края на тази седмица, уточни Велкова.
Тя отчете какво е свършено за една година по проекта, финансиран от програма "Конкурентоспособност", с който се оказва подкрепа на малки и средни фирми при участието им на световни изложения. От 23 април 2010 г. до 22 април 2011 г. български фирми са участвали в 30 изложения в 12 държави. Девет от изложенията са били в Германия, четири – в Русия, по три във Франция, Италия и ОАЕ, две във Великобритания и по едно в Португалия, Дания, САЩ, Турция, Швейцария и Румъния.
Повечето фирми са от хранително-вкусовата промишленост, следвани от козметичните и иновативните предприятия.
Предвижда се от 23 април 2011 г. до 22 април 2012 г. български фирми да участват в 45 международни изложения в 18 държави. Сред тях са Бразилия, Япония, Германия, Испания, Франция, Сърбия, Македония и др. Предстои от септември до ноември тази година да се проведат няколко търговски мисии във Финландия, Виентам, Белгия, Румъния, САЩ и Хонконг.
Валя Попова, директор на дирекция „Развитие на експортен потенциал“, поясни, че за тази проектна година подборът на фирмите, които ще бъдат подпомогнати от агенцията, вече е направен. Компаниите се избират по определени критерии и един от тях е те да нямат задължения към държавата.
Агенцията заплаща наемането на площите на международните изложения, разходите за изграждането на щанда, рекламата, съпътстващите програми и други такси и консумативи.