IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Клиентите получават по-големи права при рекламации на дефектни стоки

Решение на Европейския съд в Люксембург отваря нови възможности за предявяване на претенции от страна на потребителите

12:03 | 04.07.11 г.
Клиентите получават по-големи права при рекламации на дефектни стоки

Едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург отваря нови възможности за предявяване на претенции от страна на потребителите към продавачите при покупка на дефектирала стока. Това съобщиха пред БТА експерти от Дирекция "Техническа хармонизация и политика на потребителите" към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ).

Решението на съда в Люксембург гласи, че в случай на замяна на дефектни уреди, основно бяла или черна техника, продавачът трябва да ги отстрани от мястото, където са била инсталирани и на тяхно място да постави заменената стока. Другият вариант е да поеме разходите на клиента за покупката на новите уреди.

Българският потребител може да претендира за поемане на транспортните разходи на дефектирали вещи като мебели, хладилници, фризери, телевизори, печки и т.н., поясниха от министерството на икономиката. Ако уредът е бил монтиран, ощетеният клиент може да поиска от продавача дори да поеме разходите на извиканите от него майстори, които са установили дефекта в периода на гаранцията.

Потребителите могат да търсят правата си и за некачествено изпълнена туристическа услуга, например при пакетна почивка или екскурзия чрез туроператор. Претенциите могат да бъдат уважени, ако туристическата агенция направи промени в сключения договор - например, промяна на хотела или датите за пътуване.

Потребителят има възможност да търси правата си и при над 30 вида нелоялни търговски практики, включващи измамна реклама, погрешни твърдения за лечебните свойства на някои продукти, невярна информация за пазара, печелене на фалшиви награди и др.

Директива 99/44/ЕО, която урежда продажбата на потребителски стоки, предвижда отговорност на продавача спрямо потребителя за всяко несъответствие на тези стоки при тяхното доставяне на клиента. У нас защитата на потребителя е гарантирана напълно в глава Пета, раздел Втори на Закона за защита на потребителите, сочат експертите. Там е казано, че при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба.

Според експертите на МИЕТ решението на съда в Люксембург визира най-вече случаите, когато замяната на стоката е единствената възможност за привеждане на стоката в съответствие с договора за продажба.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:25 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още