Парламентът прие днес на първо четене измененията в Закона за пътищата, с които се създава Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти". Преди месец правителството одобри проекта за промени в Закона за пътищата, с който се урежда статута й. Чрез създаването на компанията се цели ускоряване изграждането на автомагистралите „Струма”, „Хемус” и „Черно море”, се посочва в мотивите на законопроекта.
Бъдещата Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти” ще бъде със статут на държавно предприятие според Търговския закон. Предметът на дейност е проектиране, изграждане, поддържане и ремонт на автомагистралите „Струма”, „Хемус” и „Черно море”. Включени са и всички дейности, необходими за реализиране на проектите и управлението им след изграждане и въвеждането им в експлоатация.
Чрез създаването на държавното предприятие се цели то стане пряк получател на субсидии по оперативна програма (ОП) „Транспорт”.
При обсъждането на законопроекта, което стана непосредствено след дебатите по вота на недоверие към правителството на Бойко Борисов, депутатите от "Коалиция за България" Петър Мутафчиев (бивш министър на транспорта) и Димчо Михалевски (бивш зам.-министър на регионалното развитие) изтъкнаха, че е излишно да се създава такава компания, която изземва функции от Агенция "Пътна инфраструктура".
Аргументите им са, че няма гаранция, че ще бъдат осигурени средства за проектиране и изграждане на трите магистрали дори през следващия програмен период на действие на оперативните програми (2014-2020 г.).
Според предварителните изчисления проектирането на трите магистрали ще струва над 160 млн. евро, а изграждането - над 4 млрд. евро. По думите на Михалевски, максималният ресурс, който ще ни бъде отпуснат през следващия програмен период за пътища по ОП „Транспорт“, ще е 1-1,2 млрд. евро, което означава, че за да се построят магистралите, държавата трябва да вземе „огромни кредити“.