Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени като незаконосъобразно решението на Агенция „Митници“ от 11 февруари 2011 г. за откриване на процедура по възлагане на обществена поръчка за доставка и монтаж на четири рентгенови апарата за проверка на леки и товарни автомобили, съобщиха от ведомството.
Решението е образувано по жалба на Агенцията за обществени поръчки (АОП) от края на март, която оспорва онази част от изискванията към кандидатите, свързана с доказан от тях опит при доставката и монтажа на рентгенови системи.
В представените от митниците изисквания кандидатите трябва да представят списък с изпълнени от тях договори през 2007, 2008 и 2009 г. вместо през последните три години, каквито са регламентираните със Закона за обществените поръчки срокове, се посочва в жалбата на АОП.
Финансовите отчети, които участниците в конкурса е трябвало да представят, също са с тригодишен срок до 2009 г. вместо до 2010 г, е записано в жалбата.
Експертите от агенцията по обществени поръчки са сезирани от фирма, възнамерявала да участва в обявения от агенцията конкурс. След направената от АОП проверка е установено наличието на допълнителни изисквания, които изкуствено разширяват обхвата на поръчката.
Един от тези критерии бил кандидатите да са сертифицирани по ISO 9001 и ISO 14 000, което експертите оприличават по-скоро като необходимо изискване към производителите на рентгенови системи вместо към доставчиците на подобна техника.
В отговора на агенция „Митници“, представен до КЗК, е записано, че участниците в процедурата са можели да задават въпроси по изработените критерии, което не било направено от фирмата, сезирала АОП.
По повод изискването за доказан опит от Агенция „Митници“ обясняват, че в допълнително приложение към документите са изискали „справка за техническите възможности и професионална квалификация на участниците по изпълнени договори със сходен предмет с настоящата поръчка за предходните три години, но в случай, че има участник, представил договори и за 2007 година, възложителят няма причина да го отстрани.“
В правното становище на КЗК обаче е записано, че след като обществената поръчка е възложена в началото на 2011 г., изискванията за представени от кандидатите договори трябва да бъдат за предходните три години – от 2008 до 2010 г. вместо от 2007 г.
В заключението на антимонополистите се посочва, че с така зададените критерии „съществуват предпоставки за ограничаване на кръга на участниците до фирми с доказани договори в периода 2007-2009 г., но изключващи 2010 г., като те определят обявлението като дискриминационно.