IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българските потребители разчитат на символична държавна подкрепа

Субсидията за признатите сдружения е само 70 хил. лв., докато в Чехия тя е 1 млн. евро

12:05 | 07.04.11 г.
Българските потребители разчитат на символична държавна подкрепа

До 14-и април признатите представителни сдружения на потребителите могат да депозират заявленията си в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма за разпределение на годишната държавна субсидия, разписана с наредбата за финансовото подпомагане на тези организации, съобщиха от ведомството.

За тази година бюджетът ще разпредели 70 хил. лв. между сдруженията, докато само преди три години субсидията е възлизала на 150 хил. лв. „Странно е, че българското правителство не насърчава работата на организации на потребителите, каквато е европейската практика. В Чехия, например за тази година сдруженията ще си разпределят 1 млн. евро, а в Словакия – 600 хил. евро“, съобщи Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация на потребителите.

В преговорния процес с Европейската комисия до 2007 г., правителството се придържаше към изискванията за държавна подкрепа на потребителските организации. Целта на тези организации е да дават юридически и друг вид консултации на хората, така че да защитават техните интереси от производители, търговски вериги, компании за предоставяне на услуги и др.

През последните две години обаче сдруженията са оставени почти на самоиздръжка, като през миналата година бюджетното финансиране е било едва 40 хил. лв. Оправданието на държавните експерти са наложените бюджетни ограничения през последните две години.

Според потребителите обаче, България се нуждае от силни сдружения като в останалите европейски държави. В момента сдруженията се финансират единствено от членския си внос и от държавната субсидия, която трудно покрива дори наемите за приемните.

Законодателството ограничава силно и допълнително финансиране от реклами или привличане на дарители. Докато пациентските организации могат да се финансират от реклами на интернет сайтовете си, потребителските сдружения са ограничени от закона за защита на потребителите.

От тази година към потребителските организации е поставено ново ограничение за представителност. Според инструкции на икономическото министерство представителни са само онези сдружения, които имат приемни в повече от една трета от областните градове в страната.

На това условие отговарят едва три потребителски сдружения. Това означава, че докато през миналата година тези организации са били 7, от тази година те ще намалеят, което значително ще ограничи възможността за защита на правата на потребителите, коментира още Николов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още