Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков съобщи вчера, че една от мерките, които ръководеното от него министерство ще предложи във връзка с високите напоследък цени на течните горива (бензин и дизел), е регулиране и на тези цени от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).
Не стана ясно засега дали предложението е за евентуално поставяне на „тавани“ на цените на производител, на търговци на едро, на търговци на дребно или и на трите вида цени.
Оказа се обаче, че запитаните от Investor.bg представители на бизнеса и анализатори не подкрепят такава идея.
Лъчезар Богданов – Industry Watch
Няма никакво основание според мен за регулиране от страна на държавата на цените на горивата у нас.
По принцип, европейската политика в тази област предвижда известни държавни регулации в областите, където съществуват т.нар. естествени монополи, като целта е именно да не се изкривява пазарната конюнктура.
Имам предвид, че в областта на електроснабдяването, водоснабдяването, телекомуникациите има определена инфраструктура. И държавата с намесата си гарантира, че до нея ще имат достъп и други пазарни участници (не само собствениците), а от друга страна – че собствениците на тази инфраструктура поради това, че са монополисти, няма да държат прекалено високи цените на дадената стока или услуга.
Ще конкретизирам с примери - за водоснабдяването на даден град не е необходимо да се строят няколко язовира от различни фирми (ако един е достатъчен), нито да се изграждат паралелни водопроводни мрежи до потребителите.
Същото се отнася и за електроенергийната мрежа, стигаща от даден производител на електричество до потребителите. А както знаем, цените на роуминга в ЕС също се регулират на европейско ниво.
При течните горива обаче въпросът стои по съвсем друг начин. Всеки (който има финансова възможност) би могъл да си купи цистерна за превоз на гориво и (или) бензиностанция, т.е. на този пазар има много участници и голяма конкуренция и няма логика държавата да се намесва.
А и смятам, че към момента ситуацията с цените на горивата у нас не е екстремна. Ще напомня, че на годишна база други също основни стоки, включително пшеницата, са поскъпнали повече от горивата. Освен това поскъпването на горивата е в световен мащаб.
Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)
Идеята за непазарно регулиране на цените на горивата у нас от държавен орган според мен е напълно неуместна.
Виждаме какви са резултатите от дейността на ДКЕВР при регулиране на цените на електронергията, като един от тях е липса на стимули в трите електроразпределителни дружества да влагат инвестиции в подобряване и разширяване на електроенергийната мрежа.
Мисля, че държавата би могла да насочи усилия при упражняване на по-строг контрол за спазване на вече съществуващите правила при търговията с горива.
А както виждаме, напоследък цените на горивата и на основните храни като цяло се вдигат не само у нас, а по цял свят. Голямо е поскъпването и на цените на някои метали, включително на златото.
Смятам, че ако държавата иска да направи нещо за понижаване на цените на горивата, то това е да облекчи вноса им от чужбина. Така конкуренцията на този пазар у нас ще се повиши още.
Друга мярка, също пазарна, е държавата да обяви обществена поръчка за избор на фирма, която да внесе от чужбина за определен период от време дадени обеми горива. Целта е те да бъдат продавани у нас с ограничена надценка. В този случай кандидати да направят внос на горива по държавната поръчка ще има само ако съответните фирми знаят, че биха могли да закупят от региона горива на по-ниски цени на едро от вътрешните.
Андрей Пръмов – финансист
Мярката за регулиране от страна на държавата в лицето на ДКЕВР на цените на течните горива според мен е напълно неприложима на практика. Мисля, че не е необходимо дори да се обсъжда.
Подобни мерки ми напомнят едни отминали времена. Не е работа на държавата да се намесва в процеса на ценообразуването на едни или други стоки, било то това да са и горивата.
Да не говорим, че ако за момент допуснем, че се въведе държавно регулиране на цените на пазара на течни горива, то това не само че няма да реши въпроса с цените им, а може да доведе до спекула и недостиг на горива на пазара.
Ако все пак държавата иска да направи нещо относно цените на горивата, то към момента това може да е упражняване на по-строг контрол при търговията на едро, за спазване на съществуващите законови правила и норми за отчетност при търговията с горива.
преди 13 години задължително с регулатор-всичко да минава през него...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Хем икономиката се управлявала от пазарни механизми, хем правителството нищо не било направило. Я ... изясни ти за държавана намеса ли си или за обратното. Щото мене ми се струва, че си за държавна намеса, която обаче не се меси в икономиката хахаха. Направили търг за горива, ами ти как си представяш, че без гориво ще се движат полицейските коли например ! И никой не е виновен, че са ти натряскали актове, щото караш без колан, включени фарове или пък превишаваш скоростта. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Точно така отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ти си многоооо БОЛЕН! Ква е тая държава дето и то член на ЕС дето една "руска" рафинерия ще я унищожи?! И ти земи почети и не пиши пълни ДИВОТИИ щото е смешно подобно писане! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Вече е безкрайно късно. Нефтохимът в Бургас не е български, а руски. България отказа на имперските, руски интереси много енергийни проекти, интересни за империята и неизгодни за България и ЕС. Сега империята ще доунищожи жалката българска икономика и народ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Песента за картел е голяма глупост. Виж високите нива на печалба са друго нещо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години 10 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Като правило при пазарна икономика се въздеиствува с пазарни механизми.До момента правителството не е приложило нищо, като само се оправдава.Не може да говори само за обичайни практики и похвати, за които се сеща и първокурсник в икономическия техникум.Дори само ако беше спряла да купува гориво за автомобилния парк на държавната администрация за три дни пак щеше да има ефект, а не да обявява търгове в най големия пик на цените.Само, че при нас не се управлява , а се говори и тези философи, които често говорят за ниската производителност и ефект от нашата дейност нека да измерят ефекта на държавната и общинска администрация спрямо БВП и тогава ще видят, че сме на първо място в света.Мярката им беше глобяваи поголовно и навсякъде дори и за меки гуми и за това, че си започнал да работиш пък който издържи.С Уважение, Бай Иван отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Колкото по-малко се меси държавата, толкова по-добре. Ролята на държавата е да създаде условия за честна игра на пазара и равнопоставеност на участниците, а не да налага ограничения и да учавства колкото може по-малко в преразпределянето на БВП. Големият проблем пред Бългрия е лисата на правосъдие и корупцията в съдебната система. Когато има ефективни наложени наказания за извършените престъпления, тогава и те ще намалеят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години И за децата е ясно ,че има картелни цени!правителството е длъжно да защити потребителите,иначе си отива 100% отговор Сигнализирай за неуместен коментар