Само са седмица горивата по бензиностанциите у нас са скочили с по около 10 стотинки на литър. От началото на годината средното поскъпване е с 20-30 стотинки, или иначе казано - около 10%, коментираха представители на бранша пред bTV.
Въпреки тези заплашителни за джоба на българския шофьор данни, Андрей Делчев – председател на Българската петролна и газова асоциация, заяви, че караме с най-евтините горива в ЕС. Той цитира справка на съюза, според която по този показател се нареждаме до страни като Румъния, Люксембург и Кипър.
Той не се нае да даде точна прогноза за развитието на пазара, но бе категоричен, че ако световните цени вървят нагоре, това ще се отрази и у нас. Андрей Делчев посочи още, че и държавата има пръст в оскъпяването на горивата след въвеждането на мерки за данъчна дисциплина.
На друга позиция обаче застана Красимир Лалов – заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. „В Словения и Австрия работниците по бензиностанциите получават заплата 1500 евро. Самото обслужване е по-скъпо. А в същото време нашата цена е еквивалентна на тази в Словения”, отбеляза той.
По думите му в България голяма част от горивото е родно производство, което налага въпроса за наличието на монопол, подлежащ на контрол от страна на държавата.
Андрей Делчев обясни по-ниския внос с по-евтиното гориво, което предлага „Нефтохим”. „След като „Нефтохим” дава по-ниски цени, тогава как може някой да ми обясни как цената е еквивалентна на австрийската, където всичко е по-скъпо?”, зададе въпрос Красимир Лалов.
И макар, че Дарин Станков от КЗК успокои, че картел няма и българският пазар е прозрачен и олигополен, това едва ли ще облекчи по някакъв начин шофьорите. Цените на столична бензиностанция установи към днешна дата са следните: бензин А-95 – 2,46 лв., дизел – 2,54 лв.
преди 13 години в олигополите фирмите не се конкурират ценово -обикновено се получава негласно споразумение за общо ниво на цените, така че да не се ощетяват помежду си. Такава форма на олигопол се нарича картел. В него договарящите се страни определят общо ниво на производството, което би осигурявало добра печалба на всички. Определя се и квота на всеки от участниците в общото производство, както и възможните пазари за реализация. Олигополите се считат за нежелателни, тъй като при тях се повишава рискът от ценови споразумения между компаниите, което накърнява интересите на потребителите. При олигопол фирмите се конкурират предимно чрез маркетингови стратегии, услуги съпътстващи продукта и др....това е понятието за олигопол. границата с КАртел е много тънка и май КЗК не знае къде е. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Андрейчо може да сметне съотношение минимална работна заплата и цена за литър гориво у нас и в страните които има предвид, за да види колко литра може да си позволи 1 българин и 1 чужденец и тогава да каже на кой му е скъпо и на кой му е евтино. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Андрейчо може да сметне съотношение минимална работна заплата и цена за литър гориво у нас и в страните които има предвид, за да види колко литра може да си позволи 1 българин и 1 чужденец и тогава да каже на кой му е скъпо и на кой му е евтино. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години така ли не можете да разберете че лукойл е даржава в даржавата отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Да, Траданца - понеже това са допълнителни разходи за въвеждане на новата система за централно синхронициране на данните с НАП.Но по-интересното е следното - при петрол $140 цените по бензиностанциите бяха както сега - при петрол под $100... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години че и държавата има пръст в оскъпяването на горивата след въвеждането на мерки за данъчна дисциплина.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------wtf !?!?!?!??!!?!?!?!?!?!?!/!?!?!!?!?!?!?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар