IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кризата в потреблението намали консумацията на безалкохолни със 7,5%

По цени на дребно на пазара са реализирани напитки на стойност 1,3 млрд. лв. през 2010 г.

11:23 | 22.02.11 г.
Автор - снимка
Създател
Кризата в потреблението намали консумацията на безалкохолни със 7,5%

Със 7,5% е намаляла консумацията на безалкохолни напитки през 2010 г. спрямо предходната година. Общото потребление се равнява на 1581 млн. литра или със 128 млн. литра по-малко от 2009 г., което означава намаление на потреблението на глава от населението от 226 литра на 210 литра. Спад се отчита във всички групи и напитки с изключение на категориите “Студен чай” и “Прахообразни разтворими напитки”, съобщиха от Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България.

Кризата в потреблението продължи влиянието си върху консумацията на безалкохолните напитки и през изминалата година, отбелязват от асоциацията.

По цени на дребно на пазара са реализирани напитки на стойност 1,3 млрд. лв. или с 152 млн. по-малко от предходната година. Въпреки спада в консумацията на безалкохолните напитки, техният дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара остава на ниво от 61,7%.

При газираните напитки потреблението е намаляло с 6,4% или с около 43 млн. литра. Групата “колови” напитки продължава да държи лидерски позиции с дял от 35%. Намаление в консумацията има при всички групи газирани напитки и при напитките ”лайт”, при които в последните години се отбелязваше непрекъснат растеж.

Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води през 2010 г. е по-малко със 7,5% или с близо 65 млн. литра, което означава, че потреблението на глава от населението е намаляло от 100 литра на 91 литра. Въпреки спада в консумацията на бутилирани води тази група напитки продължава да бъде лидер сред всички търговски марки напитки (в това число алкохолни, млечни, топли и др. напитки) с най-висок дял от 26,9%. На българския пазар сега има 40 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в голямо разнообразие от опаковки и разфасовки.

С 14% е намаляло потреблението на плодови сокове и нектари, което е с 12,5 млн. литра по-малко от предходната година. Консумацията на глава от населението е намаляла с 1,6 литър до ниво от 10 литра. Нараснал е вносът на плодови сокове и нектари. В същото време е намалял износът.

Обемът на потребление на негазирани напитки през 2010 г. е намалял с 10 млн. литра или с 5% в сравнение с предходната година. В тази група напитки най-голямо намаление се отчита при плодовите сиропи – с 11%.

Доброто изключение за 2010 г. е потреблението на напитки от групата “студен чай” с ръст от 17,5%, чиято обща консумация достигна ниво от 26 млн. литра.

В групата “спортни и енергийни напитки” се отчита спад от 18%. Това са напитките с най-малък относителен пазарен дял сред безалкохолните, но с най-висока средна цена на българския пазар. В тази група напитки се наблюдава голямо навлизане на вносни продукти.

Продължава да намалява броя на регистрираните в Министерство на здравеопазването обекти за производство на безалкохолни напитки. Към края на 2010 г. браят им е 259 или с 10 по-малко от същия период на предходната година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още