Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) се обедини около няколко нови предложения, свързани с усъвършенстване на законодателството в в пенсионно-осигурителната система. Изводите са направени в анализ на национално представените работодателски организации, съобщават от Българската стопанска камара.
Според работодателите сега самоосигуряващите се лица масово се осигуряват върху определения минимален осигурителен доход. В тази връзка бизнесът предлага диференциран подход за определяне на минималните осигурителни прагове по професии на самонаетите.
Предлага се още разширяване на обхвата на пенсионното осигуряване при самонаетите в аграрния сектор, прецизиране на критериите за отпускането на гарантирания минимален размер на пенсиите за самонаети лица, осигурявали се на минимален осигурителен доход.
Авторите на анализа изтъкват, че проблемите, свързани с ползването на привилегировани режими за пенсиониране на държавните служители, включително от отбраната и сигурността, изискват нови решения. Предлагат се промени в статута на държавата като работодател и равностоен осигурител спрямо останалите осигурители.Предлага се за държавните служители да се внасят лични осигурителни вноски, както за останалите заети в икономиката, за сметка на съответните ведомствени бюджети.
Въпреки взетите наскоро решения, увеличаването на възрастта за пенсиониране в България е един от проблемите, по които дискусията следва да продължи, се пише още в анализа. Известно е, че Европейската комисия (ЕК) препоръчва чувствително увеличение на пенсионната възраст в страните-членки. В тази връзка бизнесът в България подкрепя увеличаването на осигурителния стаж, въпреки че между 2000 и 2009 г., пенсионната възраст бе променена от 60 на 63 г., за мъжете и от 55 на 60 г., за жените.
Работодателите застъпват позицията, че се налага да се подберат подходящи критерии за определяне на вноските. А увеличението размера на осигурителните вноски не се приема като инструмент за финансовата устойчивост на пенсионно-осигурителната система.
Сред предложенията на бизнеса е да се въведе предвиденото еквивалентно разпределение (50:50%) на осигурителната вноска между работодатели – работници с тенденция към засилване на ролята на капиталовия принцип и доброволното пенсионно осигуряване и осъществяване на взаимен контрол между осигурени лица и осигурители.
Изводите от анализа на работодателските организации сочат, че финансовите затруднения на пенсионно-осигурителната система предполагат цялостна промяна във философията за нейното реформиране с приоритет на финансовото, без да се подценява демографското обезпечаване.