Правителството одобри проект на Закон за предоставяне на помощ за оздравяване на „Холдинг Български държавни железници” ЕАД. С него на дружеството, чрез Българската банка за развитие (ББР), се осигурява заем от централния бюджет в размер до 140 млн. лв. Средствата са целеви и подлежат на възстановяване.
С цел осигуряване на държавното финансиране, чрез министъра на финансите е извършена нотификация на държавна помощ за оздравяване на „БДЖ” ЕАД. С решение от 15 декември 2010 г. Европейската комисия одобри предложената от българските власти държавна помощ за дружеството в размер до 248,6 млн. лв.
В решението се посочва, че мярката за държавно подпомагане може да приеме формата или на заем, предоставен от държавата, или на държавна гаранция по заем.
В решението също така се поставя изискването заемът да бъде със срок от шест месеца, считано от изплащането на първия транш, и с лихвен процент от 5,15%, изчислен въз основа на референтния лихвен процент на ЕК за България на 23 септември 2010 г. (4,15%) плюс 100 базисни пункта (съгласно съобщението на комисията за изменение на метода на установяване на референтни и сконтови лихвени проценти).
Условие за предоставяне на помощта за оздравяване е българските власти в срок от шест месеца от датата на разрешаване на помощта за оздравяване да изпратят всеобхватен план за преструктуриране, който да бъде официално нотифициран.
Предвиденото в законопроекта увеличение на капитала на „Холдинг Български държавни железници” ЕАД следва да се извърши след нотификацията до ЕК на плана за преструктурирането му и съответното му одобрение от нея. Планът за преструктуриране и финансово стабилизиране вече е представен пред ЕК и по него е образувано предварително разглеждане, започнало е и реалното му изпълнение.
Мерките са насочени към: оптимизиране на организационно управленската структура и процеси; преструктуриране на смесените дружества и поделения с дейност, различна от основната; повишаване на приходите на дружествата; подобряване на финансовото управление; подобряване на контрола върху приходите, върху процесите и разходите; оптимизиране на капиталовата структура, намаляване на задлъжнялостта и подобряване на ликвидността на „БДЖ” ЕАД.
В резултат на проведените преговори със Световната банка в края на 2010 г. беше подписан Меморандум за разбирателство във връзка със сътрудничеството по предлаганата Програма за реформа в железопътния сектор.