Приходите от текущи и капиталови трансфери са в застой за пети пореден месец и намаляват спрямо юли, показват изчисления на Investor.bg на база данни на БНБ.
За 12-те месеца до ноември 2010 г. безвъзмездните приходи на държавата (основно от членството в ЕС) са 1,39 млрд. евро, а разходите - 591 млн. евро (основно членският ни внос в ЕС, възлизащ годишно на 380 млн. евро), или нетен ефект от 802 млн. евро.
През 12-те месеца до ноември 2009 г. нетният ефект от еврочленството ни беше за 568,3 млн. евро и оттогава има увеличение с 233,7 млн. евро.
12-месечен период до: | Нетен ефект от ЕС в млн. евро | Нетни трансфери от българи в чужбина в млн. евро | Общо в млн. евро |
30.11.2010 г. | 802,0 | 702,3 | 1 504,3 |
31.10.2010 г. | 787,5 | 701,7 | 1 489,2 |
30.09.2010 г. | 861,3 | 699,5 | 1 560,8 |
31.08.2010 г. | 808,6 | 697,9 | 1 506,5 |
31.07.2010 г. | 835,3 | 696,5 | 1 531,8 |
30.06.2010 г. | 570,1 | 695,0 | 1 265,1 |
31.03.2010 г. | 685,2 | 688,9 | 1 374,1 |
31.12.2009 г. | 642,7 | 683,4 | 1 326,1 |
30.09.2009 г. | 431,6 | 676,3 | 1 107,9 |
30.09.2008 г. | -226,1 | 632,1 | 406,0 |
30.09.2007 г. | 342,0 | 567,7 | 909,7 |
Потенциалът за ръст в усвояването на еврофондовете чрез магистрала "Тракия", столичното метро, магистрала "Люлин" и Дунав мост II явно е изчерпан. Широко известните лотове от 2 до 4 на магистрала "Тракия" струват общо 245 млн. евро, от които ЕС ще осигури 200 млн. евро. Усвояването на тези пари ще бъдат разпръснато в над 20 месеца.
Капка в морето на общия фон са и приходите от еврофондовете за магистрала "Люлин", които са общо около 110 млн. евро при обща стойност на проекта от 150 млн. евро, разпределени в пет години.
За земеделската 2010-2011 г. евросубсидията на площ е 18 лв./дка, което разпределено върху около 30 млн. дка, формира приходи от 540 млн. лв., или 276 млн. евро за България.
Положението е драматично в пътния сектор, сподели министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в началото на 2010 г. Той посочи, че в тази връзка е изработен „екшън план“ и по него до края на януари трябва за стартират процедурите по общо 7 лота по пътни проекти.
Шансовете за увеличение на усвояваните средства са в 4-те лота на магистрала "Струма" и 2-та на магистрала "Марица", които би следвало да бъдат строени с евросредства, както и в разширението на първия метродиаметър в столицата до Летище София и Младост 4 и в разширението на втория лъч на метрото от кв. Лозенец до кв. Хладилника.
В края на 2010 г. Главболгарстрой спечели търг за разширение на южната дъга на Околовръстен път в София (от Симеоновско шосе, през Бистришко шосе до Младост 4) срещу сумата от 19 млн. лв. Сумата няма да доведе до количествено увеличение в размера на усвояваните средства.
По-голям ефект ще донесе рехабилитацията на железопътната линия Пловдив – Бургас, която ще струва 162 млн. евро и ще се финансира по еврофондовете. За изпълнител бе избран консорциумът „Джи Си Еф - Ск 13 - Трейс рейлинфра”.
Липсата на качествени и подготвени инфраструктурни проекти се сочи от анализаторите като основен проблем пред усвояването на евросредства.