Бутикови квартални фурни ще бъдат отворени в големите градове от малки производители на хляб. В момента фирмите от бранша, които спадат към микропредприятията, са на ръба на оцеляването и разчитат на тази нова инициатива, за да останат на пазара. Това съобщи пред Investor.bg Мариана Кукушева, председател на УС на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България.
Гръцкият опит
Доскоро и в Гърция секторът е имал сериозни проблеми, а малките фурни са били на път да изчезнат. Преди около 3 г. там се приема закон за хляба, който стабилизира бранша. Масово хлебарите започват да отварят малки, привлекателни на вид квартални фурни с огромен асортимент хляб, сладкиши и др. Така успяват да се справят с най-големите си конкуренти - големите търговски вериги.
„В момента 50 български производители се обучават в Солун по проекта „Да замирише на Европа”. Вероятно през лятото на следващата година те ще са достатъчно подготвени да отворят квартални фурни в София, Пловдив, Варна, Русе и Плевен", заяви Кукушева.
Производителите ни разчитат да привлекат потребителите с традиционни хлябове, приготвени с използваните в миналото кисели закваски (без мая), сладки, печива (пици, кекс, пити, закуски, баници), дори ръчно правени пралини (шоколадови бонбони) по белгийски рецепти. Част от производителите ни са обучени да правят пралини, но заради по-високата им цена лускозните шоколадови изделия в момента нямат голям пазар.
Дизайн и маркетинг
Задължително е неугледно изглеждащите баничарници да бъдат преобразени, но засега не е ясно колко от участниците в проекта ще намерят средства за необходимите инвестиции. Добрата визия и липсата на анонимност ще са решаващи за привличането на постоянни клиенти.
В момента участниците в проекта учат не само нови рецепти, а и маркетинг и мениджмънт, за да отговорят на повишените изисквания на потребителите. Дизайнерски екипи ще учат хлебарите как да подобрят обстановката в малките фурни.
Доколко е успешен бизнесът на хлебопроизводителите и сладкарите в Гърция? Един от собствениците на четири подобни обекта в Солун в момента отчита 4 млн. евро годишен оборот. Той предлага 280 артикула, сред които 40 вида хляб, 12 вида сандвичи, 18 вида баници, 28 вида сладолед, торти, сладки и кейкове, като всичко това се прави само от 7 работници. Цените са приемливи за живеещите наоколо, но все пак са по-високи от тези в супермаркетите.
В Гърция са изчислили, че една квартална фурна трябва да има около 1000 клиенти на ден, за да се развива добре бизнесът. В момента там над 20000 фирми от сектора се развиват без сериозни проблеми.
преди 14 години Тук май са объркали една нула. 1000 клиента, по 2 минути на всеки = 2000 минути, делено на 60 = 33,33 часа. Ако се работи на 2 каси, това са пак 16 часа, същински супермаркет, а не малка, квартална, бутикова фурна. Ако пък в Гърция, 20000 фирми от сектора се развиват без сериозни проблеми и обслужват по 1000 клиента дневно, то това са 20 000 000 клиента. Това не може да е в Гърция, а само в Китай.Гърция има само 11 306 183 население. Явно някой гърци си изяждат хляба и се редят за втори и трети път, понеже хляба им е вкусен ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Поредната идиотщина, която ни се представя като сериозна информация. Отишли някакви да се обучават в Гърция и там такива неща ще научат, че тука ще изядат хляба на фурни с 20 години стаж. Айде по-сериозно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години "В Гърция са изчислили, че една квартална фурна трябва да има около 1000 клиенти на ден, за да се развива добре бизнесът. В момента там над 20000 фирми от сектора се развиват без сериозни проблеми."Както да го смятаме - по 1 фурна поне на фирма = 20 млн клиенти дневно.Извод - тия 20 000 фирми изобщо не е като да се развиват без проблеми :)Инак общата идея е добра, но както обикновено - в България се опитват да прилагат чуждия опит на сляпо. Резултатите са ясни и неизбежни... отговор Сигнализирай за неуместен коментар