Решението на Европейската комисия за увеличаване на корабоплаването по река Дунав, което е част от общата стратегия за развитие на региона, може да има значителен отрицателен ефект върху уникалната природа на реката, без да донесе очаквания положителен икономически ефект. Това се казва в становище на международната природозащитна организация WWF по повод очакваното представяне на Дунавската стратегия от Европейската комисия.
Въпреки че решението за увеличаване на речния трафик е съпроводено от мерки за защита на околната среда, WWF критикува планираното премахване на плитчините, които пречат на преминаването на корабите, когато нивото на водата е спаднало значително.
"Предвижданите инвестиции в драгирането на Дунав се обосновават с примери за подобни дейности по река Рейн. Пропуска се обаче фактът, че условията около Рейн са много различни от тези по течението на Дунав. Да очакваме икономически чудо от инвестициите в дунавското корабоплаване е мит, който може да се превърне в много скъпа грешка", коментира Андреас Бекман, директор на Дунавско-Карпатската програма на WWF.
Предложената стратегия, която залага на остарели и скъпи методи за стимулиране на трафика, може да увеличи рисковете не само за потенциална загуба на средства, но и за разрушаването на ценно биоразнообразие и свързаната с него екологична инфраструктура като системите за защита от наводнения и пречистване на водата.
Има възможности за увеличаване на ръста на корабоплаването по река Дунав, без да се налага драстична промяна на речното корито. При това те са по-изгодни във финансово изражение и по-щадящи по отношение на запазването на околната среда. Европа трябва да инвестира в кораби, които са подходящи за сегашната дълбочина на реката, в по-добри информационни системи и в инфраструктура, която е благоприятна от гледна точка на запазването на природата, посочват от екоорганизацията.